Tools: Beregn CPA, CPO, CPL og CAC
Prisen for en kunde i B2B og i Ecommcerce
Marketing er notorisk kendt for sine mange forkortelser, som mange har svært ved at navigere i. Dog skal værdien af disse forkortelser ikke negligeres. Det er nemlig ekstremt vigtigt at du har styr på dine KPI’er og ved hvilke du bær måle på i hvilke sammenhænge. Grundlæggende anvendes CPA, CPO, CPL og CAC indenfor B2B og Ecommerce. Vi har herunder, samlet to beregnere, så du nemt kan beregne dine omkostnings KPI'er uanset om din virksomheder er aktivt indenfor B2B eller Ecommerce. Er du endnu ikke helt skarp på dine forkortelser, kan du under beregnerne læse mere om KPI'erne.
Ecommerce / Webshops:
- CPA - Cost per aqusition
- CPO - Cost per order
Business to Business (B2B):
- CPL - Cost per lead
- CAC - Customer aqusition cost
Ecom
CPA/CPO
B2B
CPL/CAC
Introduktion til
Prisen for en kunde i B2B og i Ecommcerce
Customer Acquisition Cost (CAC)
Customer Acquisition Cost (CAC) måler mængden af penge, det kræver at konvertere et potentielt kundeemne til en kunde. CAC er et vigtigt værktøj til at forbedre din marketing, da den hjælper dig med at træffe vigtige budgetmæssige beslutninger. Har dine kunder eksempelvis en høj CAC, så kræver det at de har en tilsvarende høj Customer Lifetime Value (CLV). Har man som B2B virksomhed ikke en positiv relation mellem CLV og CAC, betyder det reelt set at man ikke tjener penge på sine marketings indsats og i værste tilfælde taber penge.
Cost per Lead (CPL)
Cost per Lead-metrikken måler, hvor omkostningseffektive dine marketingkampagner er, når det kommer til at generere nye leads til dit salgsteam. Et lead er en person, der har udtrykt interesse for dit produkt eller din service ved at fuldføre et mål. Cost per Lead indeholder vigtige insights, der skal bruges i beregningen af mere forretningskritiske KPI’er, såsom Customer Acquisition Cost (CAC). Formålet med denne KPI er at give dit marketingteam et håndgribeligt tal, så de forstår, hvor mange penge der er passende at bruge på at erhverve nye kundeemner. Altså er Cost per Lead en mere taktisk KPI, der kan udnyttes i enkelte kampagner. Hvor Customer Aquisition Cost bør bruges mere strategisk.
Cost per Aquisition (CPA)
Cost per Aquisition (CPA), også kendt som Cost per Conversion, måler den samlede pris for en bruger, der foretager en handling, der fører til at de kan ses om kunde. Handlingen kan være en af mange ting, men i de fleste tilfælde er det sandsynligvis et salg, et køb, et klik, en tilmelding, en formularudsendelse eller en app-download.
CPA er en vigtig metrik for enhver ecommerce virksomhed og giver det forretningsmæssige perspektiv, hvorpå du kan måle din kampagnes succes.