OMNICHANNEL MARKETING

Den integrerede kundeoplevelse

Omnichannel-marketing repræsenterer en avanceret tilgang til at levere en integreret og skræddersyet kundeoplevelse. For den underliggende forretning resulterer investeringer i en omnichannel-strategi i øget kurvstørrelse, større kundevolumen, forbedret kundefastholdelse, samt en forstærket brandopfattelse.

Kontakt os

Lean og effektiv omnichannel marketing med CDP, AI og ML

Kommunikation på alle kanaler og platforme, tilpasset den individuelle kunderejse

Ingen siloer, fuld transparens, højere relevans, mindre støj og større afkast

Hvad arbejder vi med

Integrerede oplevelser der giver mere tilfredse kunder

Nutidens forbrugere engagerer sig med virksomheder gennem en mangfoldighed af kanaler, hvor de stiller høje krav til kvaliteten af kommunikation og serviceydelser. Over 80% af forbrugerne ser personaliserede købsoplevelser som en forventet standard. Ydermere prioriterer forbrugerne stærkt, at virksomheder anerkender og adresserer dem som individer med unikke behov.

Omnichannel-konceptet er udviklet som svaret på den moderne virksomheds behov for at skabe personaliserede og allestedsnærværende oplevelser for både eksisterende og potentielle kunder.

 

Empiriske undersøgelser indikerer, at en effektiv implementering af en omnichannel-marketingstrategi kan resultere i op til 90% forbedring af fastholdelsesrater, kurvstørrelser og dermed kundens livstidsværdi. Dette illustrerer, at en veludført omnichannel-tilgang kan være en væsentlig katalysator for forretningsvækst.

 

Selvom “multichannel marketing” ofte bliver sammenkoblet med omnichannel-marketing, er der klare distinktioner mellem de to. Multichannel-marketing er en evolutionær fase efter single channel og forud for omnichannel. Den primære forskel mellem multichannel og omnichannel er den underliggende strategiske tilgang. Ved multichannel-marketing behandles hver kanal eller transaktion individuelt, som isolerede enheder.

 

Hos KYNETIC mener vi, at denne “silo”-tilgang kan være en hindring for vækst. Derfor anbefaler vi en omnichannel-strategi, hvor transaktioner og interaktioner på tværs af kanaler sammensmeltede i én koherent oplevelse. Denne holistiske tilgang har en markant positiv effekt på kundens opfattelse af din virksomhed og deres engagement.

Multichannel vs Omnichannel
Hvordan arbejder vi med

Granuleret indhold på tværs af kanaler

Integrerede brugeroplevelser kommer af en struktureret tilgang til indsamling og bearbejdning af data. Dernæst skal I granulere arkitekturen for, hvordan informationen og data benyttes, efter specifikke kunderejser. Derfor er en analytisk og strategisk proces inden selve eksekveringen afgørende.

Vi ser desværre ofte, at den indledende strategiske fase før en omnichannel marketingeksekvering bliver nedprioriteret. I stedet bliver eksekveringen igangsat på tværs af kanaler baseret på mavefornemmelse, uden fundering i data og med dårlige resultater. Den subjektive beslutningstagen er altid svagere end den datadrevne. 

 

I KYNETIC arbejder vi altid med omnichannel marketingstrategier baseret på data, eksplorative indsigter og løbende syretest af vores projekter. Det sikrer, at markedets behov bliver mødt af virksomheden, og at interne processer og fokusområdet er prioriteret optimalt. 

 

Succesfuld omnichannelmarketing omfatter en høj standard for teknologianvendelse. At kunne identificere den enkelte kunde på tværs af forskellige devices, browsers og fysisk adfærd, for efterfølgende at eksekvere marketing baseret på denne data, er et håndværk vores specialister i KYNETIC brillerer i. Ved hjælp af AI, ML og andre automatiserede teknologier sætter vi nye standarder for digital marketing. 

 

Fremtidens digitale vindere vælger KYNETIC

Vi er anerkendt for vores ambitiøse strategier af en lang række glade kunder. Vores ekspertise indenfor Omnichannel marketing har resulteret i utallige vækstcases.

Vores typiske proces

Strategi, struktur og teknologi i omnichannel marketing

Fra den indledende strategiske fase til selve eksekveringen arbejder KYNETIC datadrevet og struktureret med omnichannel marketing. Med flere succesfulde cases bag os og vores eget framework for omnichannel marketing, har vi gang på gang hjulpet vores kunder til succes.

Omnichannel marketing udelukker arbejde i siloer, og behøver i stedet specialister som sammen eksekverer på flere kanaler. I KYNETIC tror vi på, at vi finder succes med digital marketing i tværfagligt arbejde, som vi eksekverer på tværs af relevante kanaler. Med fuld transparens og ejerskab over data hjælper vi vores kunder til det bedst performende marketing-setups, der giver mindre støj hos forbrugerne og et større afkast for forretningen.

Vores tilgang til omnichannel marketing kan opdeles i 3 afgørende faser:

 

#1 Godt fra start: Klare målsætninger og indsigt i eksisterende kunderejser

Først og fremmest skal virksomhedens overordnede forretningsmål kortlægges. Dernæst foretager vi en grundig research af målgrupper, segmenter i målgrupper og allerede eksisterende kunderejser på tværs af produkter, services og kanaler. Med disse indsigter kan vi i KYNETIC, i samarbejde med jer, begynde at lægge en forretningsudviklende omnichannel marketingstrategi.

 

#2 Valg og opsætning af den rette teknologi

I samarbejde med KYNETICs specialister assisterer vi jer i udvælgelsen af en tech-stak, som bedst understøtter jeres behov, som vi har fastlagt i første fase. Alt afhængig af jeres virksomhed og hvilke ydelser, I tilbyder, er valget af teknologier forskellige. Nogle krav til teknologien gælder dog på tværs af markeder:

 

  • Single customer view: Uanset hvilken device brugeren har benyttet eller deres placering på kunderejsen, skal al data kunne spores tilbage til én identificerbar kilde. I denne sammenhæng er CRM, CDP eller DMP systemer nogle af de vigtigste platforme til at assistere i denne opgave. Single customer view funktionen er med til at kvalificere kommunikation som vi målretter enkelte bruger. Læs mere om KYNETICs arbejde med CDP og datacentralisering her.
  • Integration af tools og kommunikationsplatforme med hinanden: Indsamlet data automatisk deler vi op i relevante kanaler, hvis en omnichannel marketing strategi skal have succes. Uden en integration går vigtige informationer på tværs af kanaler tabt, og den efterfølgende kommunikation bliver mangelfuldt eller i værste fald modsigende.

 

I samme fase er næste skridt at strukturere, hvordan vi indsamler, opbevarer og aktiverer data. Det kræver en indgående forståelse for, hvilken data, der skal benyttes i forskellige touchpoints, som vores omnichannel specialister i KYNETIC besidder. Særligt har adfærdsdata gentagne gange vist sig at være en stærk proxy for kommerciel intention.

 

I omnichannel marketing er kravet til det rigtige indhold, og ikke mindst volumen af det, relativt stort. Forskellige segmenter ræsonnerer med forskellige versioner af budskaber afhængig af, hvor de er på kunderejsen. Konkret betyder det ofte forskellige versioneringer af budskab og indhold, alt afhængig af hvor købsmoden brugeren er.

 

I en god omnichannel-strategi bliver content kontinuerligt test imod hinanden. Derfor er hele content arkitekturen, planlægningen og produktionen bagved et centralt fokuspunkt for at kunne lykkedes med eksekveringen af selve kommunikationen og kreativerne.

 

#3 Automatiser, test, lær og optimer

Alle mål er sat og kunderejser, kanaler samt budskaber er fastlagt. De rette platforme er opsat med data, der bliver samlet og struktureret efter de rette kriterier. Content er produceret og klar til at blive publiceret, på tværs af digitale og offline touches, begynder den sidste fase i omnichannel marketing strategien.

 

Heldigvis gør teknologi os i høj grad i stand til at automatisere opgaver, som tidligere var manuelle. Oveni kan AI og ML accelerere mange læringsprocesser for, hvad der virker bedst, særligt i annoncering, som bidrager signifikant til at forbedre de kommercielle resultater.

 

Resultatet er ultimativt leveringen af den integrerede og personaliserede kundeoplevelse, – og for forretningen bagved, så betaler investeringen i omni-tilgangen sig tilbage med større ordreværdier, volumen i kunder, højere fastholdelsesrater og stærkere brandopfattelse.

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Mads-Mikkel Tarding

Senior Partner & Managing Director

eksperter

Danmarks førende eksperter hjælper jeres virksomhed med at skabe resultater

+18
års erfaring med digital marketing
+200
vækstcases er grundlag for vores erfaring
data-drevet marketing

Vi får typisk 20-50% mere ud af jeres budgetter

Se alle fordelene
Søgemaskineoptimering

Typisk

25%

bedre rankings

SEM, PPC og social Ads

Typisk

30%

højere ROAS

RTB, display og medieindryk

Typisk

35%

øget awareness

Digital marketing strategi

Typisk

50%

højere ROI