AI first marketing-strategi skaber eksplosiv ecommercevækst for Bloomit i konkurrencepræget marked

Eksplosiv skalering og ecommerce vækst i konkurrencepræget marked

Kom bag kulisserne i casen om, hvordan vi sammen med Bloomit skabte - og fortsat skaber - eksplosiv ecommerce vækst på kort tid vha. skræddersyet digital strategi anført af holisme i kunderejsen og skarpt fokus på AI, data management og marketing automation.

Introduktion

Bloomit udfordrede brand giganter i florist branchen

Bloomit ville tage et opgør med et marked, der hidtil har været domineret af etablerede og dybt forankrede, konkurrerende brands og kendetegnet af høje indgangsbarriere og særdeles skarp konkurrence om kunderne. Ambitionerne var store fra Bloomits side, og i KYNETIC tog vi naturligvis udfordringen op. Vi analyserede os frem til at målene var realistiske med den rette strategi og efterfølgende korrekte implementering.

I begyndelsen af 2020 kom Bloomit til KYNETIC med ønsket om at udvikle deres digitale forretnings performance, digitale marketing strategi og at indfri ambitionerne om en større vækstrejse ved at sætte strøm til deres digitale commerce setup. Mange af de etablerede mål er allerede nået og blevet erstattet af nye, ambitiøse mål, som KYNETIC hjælper Bloomit til at nå i 2021. 

 

Denne case er blevet nomineret til prisen “Bedste E-handels case 2021” af FDIH. Hvordan vi skabte en økonomisk raket for Bloomit, kan du læse om længere nede på denne side. 

 

Om Bloomit
Bloomit er en dansk ejet omnichannelist i blomster- og gavebranchen der, i sin kerne, leverer blomster- og gavehilsener. Forretningsmodellen er dybt forankret i floristernes fysiske håndværk og de traditioner, der tilsammen skaber unikke oplevelser for Bloomits kunder i ind- og udland.

 

Bloomit.dk kan du finde bukketter til alle anledninger, og læse mere om den dansk ejet florist, der spreder glæde til sine kunder hver dag.

Resultaterne

Alle vækstmål blev nået, men rejsen er ikke slut endnu

Efter kun 6 mdr. med den nye, ambitiøse strategi implementeret, var hele årets vækstplan nået. Med de resultater, der så tidligt kunne bevise strategiens effekt, er ambitionerne fra Bloomit og KYNETIC kun vokset, og strategien fortsætter med at blive udvidet, optimeret og levere stor kommerciel værdi. 

Langt de fleste større marketingstrategier strækker over lang tid, og strategien for Bloomit er ingen undtagelse. Kun 1 mdr. efter implementeringen af strategien kom de første positive resultater ind og med raketfart blev Bloomits vækstambitioner for hele året, realiseret på kun 6 mdr. Resultater der i dén grad verificere, hvor stor en forskel den korrekte anvendelse af de digitale platformes algoritmer gør, når de samtidig kombineres med en veludført strategi. 

 

Helt konkret har vi realiseret: 

 

  1. +100 % YOY ecommerce salgsvækst generet med kun 80% ekstra adspend.
  2. En kontinuerlig forbedret salgskurve månedligt vs sidste år på imellem 90 og 220%.
  3. Sideløbende en positiv udvikling af rentabiliteten og realisering af højere ROI såvel som højere ROAS end samme periode sidste år.

Sagt på en anden måde, har strategiens retning og de implementeringer, det har medført, betydet at både toplinjens omsætning er eksploderet og på samme tid, er marketinginvesteringens effektivitet (ROI) udviklet positivt. 

Claus Lethenborg, 
Direktør, Bloomit Aps

Administrerende direktør Claus Lethenborg udtaler 

”KYNETIC har fra starten af vores samarbejde talt et sprog og haft en tilgang til online markedsføring, som stemmer helt overens med vores tilgang til verden – vi elsker data og analyse, og det gør KYNETIC også.

 

Den datadrevne tilgang og analyse, har haft stor betydning for de strategier og handlinger KYNETIC lagde og anbefalede og ikke mindst de resultater de leverede. Resultater der for 2020 overgik de opstillede mål, betydeligt. Corona forklarer noget, men KYNETIC har spillet en afgørende rolle.

 

Vi er meget tilfredse med, hvordan vores samarbejde er kommet i gang og glæder os til den videre rejse sammen. Denne begyndelse tegner godt og gør ikke forventningerne til fremtiden mindre.”

Vores tilgang

Fra ambitioner til eksekverbar strategi med AI og data first tilgange

Store ambitioner er ikke nok til at garantere succes, men en strategi, funderet på data og grundige analyser, fulgt op med forretningsorienterede prioriteringer sandsynliggører succes derimod i høj grad. En proces der i Bloomits tilfælde samtidig også fandt uudnyttet potentiale for den økonomiske performance, gemt i anvendelsen af deres data. 

I samarbejde med Bloomit omdannede vi ambitionerne til en målbar og kortlagt vækstplan, med dertilhørende fastlagte nøgle KPIer. I kombination med en grundig situationsanalyse af Bloomits eksisterende kommercielle ståsted, gav det indsigt i, hvilken indsats der skulle til, for at nå de førnævnte målsætninger og KPI’er.

 

I analysen blev det tydeligt at Bloomit havde et uudnyttet potentiale for deres økonomiske performance, gemt i hvordan forretningen anvendte data på tværs af platforme, kanaler og i den samlede organisation. Konkret betød det at Bloomit kunne inddrive mere fortjeneste, hvis de optimerede strukturelle og kommercielle anvendelser af data i deres forretningen. En udfordring KYNETIC er skabt til at hjælpe virksomheder med. 

 

Strategien for Bloomits vækstrejse blev derfor bygget på et fundament af:

  • En holistiske mapping af Bloomits kunderejser 
  • KYNETICs egne AI- og data first frameworks
  • Ved at udnytte de tekniske strukturer ude i platformenes eksekveringsled
  • Ved at sikre en anvendelse af platformenes algoritmer og intelligente teknologier til en kommerciel fordel for Bloomit

 

Med andre ord var det primære fokus, at opbygge den helt grundlæggende datastruktur for Bloomits respektive touchpoints på tværs af kunderejsen. En struktur der ville give en mere sammenhængende kommunikation fra Bloomit, give slutbrugerne en bedre oplevelse med Bloomit og samtidig udnytte intelligenserne i de bagvedliggende digitale strukturer i alle kanalerne. 

 

Strategien tillod samtidig en række fordele i selve eksekveringen og den efterfølgende drift: 

  • Objektive / databaserede performance indsigt i den daglige drift 
  • Lettere adgang til indsigter, der kan bruges i den daglige performance optimeringer på tværs af alle platforme 
  • Feede og teste de mest værdifulde datasegmenter kontinuerligt imellem platforme og dermed kapitalisere på algoritmernes maskinlæring 
  • Udnytte de enkelte platforme og kanalers muligheder bedre, med et samlet vækstmål for øje

Jeppe Juul Sørensen
CCO, KYNETIC

Jeppe Juul, CCO hos KYENTIC uddyber:

”Vores samarbejde med Bloomit-teamet er noget vi er stolte af, og er et godt eksempel på, hvordan det rette mindset for forretningen, blandet med en ambitiøs plan, et stærkt team og en stærk forretningsmodel skaber grundlaget for både et sjovt og spændende samarbejde. Men også et samarbejde der skaber reel målbar vækst, der kan mærkes på både top og bundlinje.


Bloomit har fra dag ét købt ind i vores metoder og stoler på teamets daglige indsatser helt ud i eksekveringen. Den tillid er gensidig og er, for mig, noget af det mest centrale i at vi er lykkedes så hurtigt med dette samarbejde.

Bloomit har forstået spillereglerne i e-commerce og hvad der skal til for at rykke sig frem og opnår førende forretningsperformance, som casen her tydeligt beviser.

 

 

Skal vi tage en uforpligtende snak?

Kasper Ebsen

CEO, Partner & Senior Consultant