Viden

7 effektive linkbuilding strategier i 2021

2019-04-11
Picture of Kristian Klynge
Kristian Klynge
Search Lead & Senior Specialist

De 7 mest effektive linkbuilding strategier i 2021

Links til dit website er i 2021 stadig blandt de mest afgørende faktorer når du forsøger at rangere i toppen af Googles søgeresultater. I daglig tale omtales arbejdet med links som ”linkbuilding” og links til dit site anses af Google som en anbefaling. Før i tiden skelnede Google ikke mellem links og deres autoritet og dermed var alle links relevante. Takket være opdateringer som Penguin er det i dag ikke længere ligegyldigt hvilket site dine links kommer fra, idet nogle sider er mere autoritære end andre.

Links kan sammenlignes med likes og kommentarer på sociale medier, hvor posts med højt engagement når langt ud. Princippet i linkbuilding er næsten det samme, da mange relevante links er et signal til Google om at noget indhold er populært. Når indhold er populært, er det formentlig også fyldestgørende og værdiskabende, hvorfor det stiger i graderne hos Google, som honorerer med en god position i SERP.

Linkbuilding er, som ovennævnte antyder, en af de vigtigste discipliner i at opnå topplaceringer i Google, men er tilmed også måske en af de sværeste discipliner inden for digital marketing. Disciplinen er uhåndgribelig da det er en svær opgave at bygge links til sit eget site fra domæner man ikke selv administrerer. Med andre ord kræver det at en anden webmaster aktivt linker til dig site, og hvordan får man dem til det? Der findes en række strategier når det kommer til linkbuilding og i dette indlæg giver vi dig muligheden for at få indsigt i hvilke 7 linkbuilding strategier der har virket mest effektivt på tværs af vores kunder.

1. Udnyt netværket

Som i rigtig mange andre situationer er det fordelagtigt at have et stærkt netværk, og i linkbuilding regi er dette ingen undtagelse. Linkbuilding handler i høj grad om outreach, og tilbøjeligheden til at jeres outreach kaster links af sig, er bare større hvis I har en relation til dem I henvender jer til.

Det er derfor oplagt at række ud til bekendte som driver websites, eller hvis du selv driver en forretning og har leverandører, forhandlere eller samarbejdspartnere, er det oplagt at udnytte muligheden for at få et link fra deres sites. Denne metode betegnes som en af de nemmeste måder at skaffe links på, men det kræver typisk et stort og stærkt netværk.

2. Gæsteblogging

Gæsteblogging er betegnelsen for at udgive indhold på andre blogs og kan være aktuelt hvis du fx ligger inde med ekspertviden inden for et givent område. Det er en oplagt måde at øge sit reach på, og i samme anledning en nem måde at inkludere links i sit indlæg på. Som bekendt er content ligeledes en vigtig del af positioneringen i Google og derfor får begge parter noget ud af en aftale som denne.

Måden hvorpå I finder relevante blogs inden for netop jeres område, kan ske ved ganske almindelige Google søgninger og evt. kan I lege med at inddrage ordet ”blog” i jeres søgning. Sørg altid for at tjekke domænet ud inden I henvender jer, så I ved om linket er jeres tid værd.

3. Gør jer fortjent til links

En god og velset linkbuilding strategi, der er enorm effektiv, er publicering af indhold der skaber værdi, og som andre websites derfor gerne vil linke til. Dette kan ske i mange formater som fx dybdegående ekspertviden i form af et velskrevet blogindlæg. Det kan også ske ved at fremvise resultaterne af en gennemarbejdet undersøgelse, der giver indsigter som andre kan bruge. Med denne type indhold vil du opnå links hvor det gøres lige efter bogen, eller rettere sagt lige efter Googles retningslinjer.

Det er vigtigt at nævne at links ikke kommer af sig selv. Ligesom trafik til jeres website ikke kommer af sig selv, så kommer links heller ikke af sig selv. Det kræver at man promoverer sit indhold ved at lave outreach. Hvis indholdet er godt og det promoveres, kan denne metode kaste en enorm mængde links af sig, men intet kan garanteres, hvilket er risikoen ved denne strategi.

4. PR

Inddragelse af pressen er en rigtig god indgangsvinkel til links fra autoritære domæner. Har I en succeshistorie så del den med pressen hvad enten I har landet en ny stor kunde, har åbnet nyt kontor eller haft det bedste år nogensinde. Det udfordrende ved PR er at finde vinklen. Her kan egen data også tages i brug. Et godt eksempel på dette er Sinful, der på baggrund af sin kundedata kårer Danmarks mest sexede by. Dette er en super interessant vinkel, som I måske også kan bruge?

Når vinklen er fundet, er opgaven at gøre det nemt for journalisten. Derfor udvælg mediet I ønsker at henvende jer til og tjek deres tidligere udgivne artikler ud. Skriv herefter en lignende artikel, naturligvis hvor I inkluderer et link til jeres website, så I når I pitcher historien for mediet kan videregive jeres velskrevne artikel og journalisten ikke behøver at skrive historien selv.

En udvidet strategi i denne sammenhæng kan være at have 2 dimensioner af en historie. Fx ved at bringe en historie i medierne, hvor I på jeres eget site udgiver indhold i relation til historien som giver merværdi. Et eksempel på historien kan fx være ”Flere danske websites er blevet hacket”, hvor det værdiskabende indhold på jeres eget site kunne være ”10 gode råd til at undgå et hacket website”. Dette vil for det første få mediet til at linke og hvis indholdet er rigtig godt, kan det udløse en ekstra gevinst i form af andre sites der også linker.

5. Advertorials

Advertorials, der er en velkendte metode til at sprede sit budskab, er en hurtig måde at komme i gang med linkbuilding, men med denne strategi kræves der et højere budget. Advertorials er nemlig reklame forklædt som journalistik, hvilket i mange tilfælde koster en del penge. Metoden er dog også enorm effektiv sammenlignet med fx bannere, idet der ses en tendens til at forbrugere bedre husker en artikel.

Når du ønsker at investere i advertorials kontakter du redaktionen bag mediet, og forhører hvorvidt det er muligt at få dem til at skrive en artikel om dit produkt eller brand. Nogle gange kan du også selv ty til tasterne og skrive din egen advertorial og se hvem du kan få til at udgive artiklen. Dog har mange redaktioner nogle journalistiske standarder, som dine tekster naturligvis skal leve op til.

6. Stjæl konkurrenters kvalitetslinks

Når I forsøger at slå konkurrenterne i søgemaskinerne, er det først og fremmest fordelagtigt at have indsigt i deres linkprofiler. På den måde ved I hvilken linkprofil I er oppe i mod og i samme forbindelse, kan I med fordel lade jer inspirere af deres backlinks. Fordelen ved at tage udgangspunkt i sine konkurrenters links er at hvis linkene er relevante for dem, er de med stor sandsynlighed også relevante for jer, da I beskæftiger jer inden for samme forretningsområde.

Undersøg alle deres backlinks, og identificer hvordan I kan bygge de samme links. I nogle tilfælde har konkurrenten måske brugt enorme mængder af tid på sin linkprofil, hvilket gør den svær at efterligne, men I andre tilfælde har konkurrenten brugt gratis linkmuligheder og måske investeret i få links hvilket hurtigt kan efterlignes.

7. Genopliv døde links

Blandt vores favoritter af linkbuilding strategier, har vi identificering af udgående links fra relevante websites til 404-sider. Strategien er blandt vores favoritter idet intentionen om at bygge links kan camoufleres som en tjeneste. Det er nemlig således at Google helst ikke ser blindgyder nærmere betegnet links til 404-sider. Dermed gør du websitet med døde udgående links en tjeneste i at informere dem, og af den grund kan du være heldig at de kvitterer med et link til dit site, i stedet for den døde side.

Strategien kræver et linkanalyseværktøj som fx Ahrefs, der hurtigt giver overblikket over udgående links til døde sider, når du søger på et givent domæne. Et andet tool der hjælper dig til at finde de døde links på enkelte landingpages, er Google Chrome udvidelsen: Check My Links. Når I besøger en landingsside, klikker I på udvidelsen der straks markerer alle links og fremhæver de døde.

Strategien kræver en tidsmæssig investering der ikke med garanti kaster links af sig, idet du risikerer at de websites du henvender dig til, ikke ønsker at kvittere med en link og dermed kan du have spildt din tid.

Når du alligevel sidder i dit linkanalyseværktøj og kigger efter døde sider, kan du støde på links til udløbne domæner. Dette åbner muligheden for opkøb af domæner med en god linkprofil for efterfølgende af lave 301-redirect til dit website. Husk dog at bevare relevansen, i stedet for at investere i udløbne domæner langt uden for dit område.

Har I brug for hjælp til at styrke jeres organiske indsats igennem linkbuilding?

Hos KYNETIC er vi specialister i linkbuilding, og har mange års erfaring i at styrke organisk synlighed og skabe relevant trafik igennem søgemaskinerne. Har du spørgsmål til vores linkbuilding teknikker eller brug for konkret hjælp til udarbejdelse af en linkanalyse eller implementering af jeres linkbuildingstrategi, så kontakt Digital Marketing Specialist Kristian Klynge på tlf. 7875 0070 eller ko@kynetic.dk. Vi er ikke som andre linkbuilding bureauer.

om forfatteren


Kristian er Search Lead og Senior Specialist hos KYNETIC og er med sine +7 års erfaring inden for paid media og search marketing ekstremt dygtig til at skalere ecommerce og B2B virksomheder igennem brancheførende performance marketing. Kristian har rigtig mange af vores større kunder i sin track record efter +5 år i huset og er tidligere belønnet med sejren til Nordic Search Awards for den bedst eksekverede marketing kampagne i Danmark.

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden