Viden

Kortere vej til salg med Instagram Shopping​

2020-03-12
Picture of Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Kortere vej til salg med Instagram Shopping

Tilbage i 2018 lanceret Facebook, Instagram Shopping der gjorde det muligt for virksomheder at tagge deres produkter, direkte i deres Instagram post og linke ind til en specifik landing page for produkterne.

Instagram Shopping funktionen bliver, hver måned brugt af mere end 130 millioner personer, der ønsker at læse mere om produkterne. For virksomheder er Instagram Shopping en fantastisk mulighed, for at fremvise produkter og skabe mere salg. En Instagram Shop fjerner friktion fra købsprocessen ved at gøre det nemmere for kunderne at holde deres opmærksomhed til en enkel kanal, da kunderne allerede befinder sig på Instagram.

Hvad er Instagram shopping så?

 Instagram Shopping giver virksomhedsprofiler mulighed for at tagge op til fem produkter pr. Billede eller op til tyve produkter pr. Karrusel og giver derved, dine følgere muligheden for at læse mere om de ønskede produkter med et simpelt klik. Når dine følgere trykker på ikonet for indkøbsposer på din profil, ledes de til alle dine taggede produkter, hvilket gør det nemmer for dem at shoppe rundt i dit feed. 

Det taggede produkt har al information og pris, og gør shopping på Instagram til en perfekt løsning for virksomheder som ønsker, at skabe flere salg og mere trafik til deres webshop. 

Kort sagt gør Instagram Shopping det lettere for brugerne at købe de produkter, de finder på Instagram, ved at se “taggede” produkter i opslagene.

Vidste du at:

  • 70% af shoppingentusiaster anvender Instagram til at opdage produkter.
  • 36 % af Instagrammere, der deltog i en undersøgelse i USA, siger, at de elsker at shoppe og betragter det som en hobby
  • Siden tøjmærket Barbour begyndte at bruge Shopping funktionen, kunne de se en stigning på trafikken til deres website fra Instagram på 98 %

Hvilke muligheder giver Instagram Shopping?

Hvis du er et brand eller en virksomhed med et fysisk produkt, vil du bestemt ikke gå glip af muligheden for at introducere dine produkter til Instagram’s 500 millioner daglige brugere!

På Instagram Shopping kan du på nuværende tidspunkt vælge mellem tre formater:

1. Instagram Stories

At bruge Instagram Stories til at skabe salg, er ikke noget nyt. Men efter det er blevet muligt at tagge produkterne direkte i Instagram Stories er virksomhederne ikke længer begrænset til at prøve, at få deres følgere til at swipe op eller skrive ”Link i bio” for at få kunderne til, at læse mere om produktet samt besøge deres webshop.

Virksomhedens følger kan nu, trykke direkte på et produktklistermærke for at læse mere om produktet og dermed besøge virksomheds webshop.

Tagging af produkter i Instagram Stories kan være en mere organisk måde at fremme shopping på Instagram og giver dig mulighed for at dele dine produkter på en mere strømlinende måde.

2. Instagram Shopping Feed Posts

Instagram-feed-indlæg, er det muligt at tagge op til 5 produkter.

Når du har konfigureret med Instagram Shopping, vil det være muligt at tagge dine produkter på opslag til dit butikskatalog inde på din profil. Så hver gang du poster på dit feed, kan du oprette en shopping oplevelse for dine følgere og begynde at vise din produkter.

3. Instagram Shopping-karrusel

En anden god måde til, at skabe opmærksomhed om ens brand er at tagge produkterne i en karrusel.

Med en karrusel kan du tagge op til 20 produkter i dine billeder, hvilket gør det til en hurtig og nem måde at vise et komplet produktsortiment eller oprette en lookbook til dit brand. Dermed vil virksomheder som har investerede i en lookbook- eller produktkatalog i høj kvalitet, kunne fremvise deres produkter som, hvis det var en webshop.

Instagram Checkout!

I løbet af det sidste år har Instagram virkelig taget sit indtog på e-handelsmarkedet. Især i USA, hvor Instagram har lanceret en checkout-funktion, der giver brugerne mulighed for at købe produkter direkte på Instagram uden, at skulle forlade appen. Dette er en game changer, der for alvor vil styrke Instagrams indtog på e-handelsmarkedet.

Checkout-funktionen er på nuværende tidspunkt kun en beta-version for få virksomheder og tilgængelig for bruger i USA. 

Det er et stort spring fremad for den sociale platform, der først for nylig har debuteret med e-handel. Salg på Instagram blev muligt, efter at Instagram implementerede produktmærkning. Nu med checkout-funktionen vil brugerne snart være i stand til at se, vælge og betale på den samme platform. Instagram har endnu ikke offentliggjort en dato for, hvornår checkout-funktionen vil være tilgængelig i Europa men dette vil med sikkerhed ændre brugernes måde, at handle på i fremtiden og dermed have en effekt for detailhandlere og e-handelsvirksomheder.

Nyeste tiltag i Instagram Shopping

Lige når du tror, at Instagram ikke kan komme på flere nye tiltag – frigiver de en splinterny augmented reality- shoppingfunktion.

Instagram har i første omgang begrænset augmented reality- shoppingfunktion til kosmetik, hvor brands som Mac og Nars og brillemærket Ray-Ban har været test virksomheder, men Instagram planlægger at gøre det tilgængeligt for flere produkter samt brands over tid.

Hele ideen bag denne banebrydende nye augmented reality- shoppingfunktion er at give brugerne mulighed for at “prøve” produkterne, før de køber dem og vise, hvordan produkterne faktisk ser ud på brugerne. – hvilket åbner en helt ny verden af muligheder for detailhandlere. 

Selvom dette muligvis ikke er en funktion, du kan hoppe på med det samme, viser det bare, hvor avancerede shoppingoplevelser på Instagram vil være i fremtiden!

Så med dette i tankerne, er det tid til at sikre dig, at du bruger Instagram Shopping så effektivt som muligt og er klar til lanceringen af checkout-funktionen i den nærmeste fremtid.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden