Viden

Sådan optimeres din Google My Business og øger din lokale synlighed

2020-04-05
Picture of Frederik Krarup Ladefoged
Frederik Krarup Ladefoged
Digital Marketing Specialist

Optimér din Google My Business og øg din lokale synlighed

Med Google My Business er blevet en stor del af den organiske synlighed, og dermed gør det nemmere for dine kunder at finde dig.

Search Engine Marketing (SEM) er en utroligt vigtig faktor for enhver virksomhed med digital tilstedeværelse af enhver art. Google My Business er derfor en betydelig komponent på dit websted, som hjælper dig med, at forbinde din virksomhed til Googles søgemaskine.
Vi har udarbejdet en række optimerings muligheder til din Google My Business for at hjælpe dig med at få mest muligt ud af dette kraftfulde værktøj.

Hvad er Google My Business?

Google My Business (GMB) er et gratis, brugervenligt værktøj, der hjælper virksomheder med at administrere deres tilstedeværelse og udseende i Google Søgning og Google maps. Men Google My Business kan meget mere end det, ved at anvende GMB kan du mere effektiv administrere din online tilstedeværelse, ved at gøre din virksomhed mere organisk synlig og dermed skærpe dine chancer for, at brugerne vælger dig frem for jeres konkurrenter.

Hvis du nogensinde har fortaget en brand søgning efter en virksomheds navn, ser du ofte deres knowledge panel til virksomhedens Google My Business. Et knowledge panel er virksomhedens informationsbokse som består typisk af et kort, med vigtige oplysninger, som kunder vil vide om lokale virksomheder. De er beregnet til at hjælpe dig med at få et hurtigt øjebliksbillede af oplysninger om et emne baseret på Googles forståelse af det tilgængelige indhold på nettet.Hvis du er på mobilen, vil det ofte være det øverste resultat før de organiske resultater.

Hvis du er på desktop, vises det lige til højre for de organiske og betalte søgeresultater som dette:

Som det kan ses, viser knowledge panel mange vigtige oplysninger, som har en relevans for kunderne. Derudover har GMB også den fordel, at virksomhederne får en markant større synlighed på brandede søgninger i forhold til Googles søgeresultater. Et knowledge panel kan indeholde følgende:

  • Virksomhedsnavn
  • Forretnings type
  • Adresse
  • Åbningstider
  • Telefonnummer
  • Link til hjemmeside
  • Billeder
  • Link til Google maps
  • Anmeldelser
  • Samlet bedømmelse
  • Populære tider at besøge
  • Relaterede søgninger

Med et hurtigt øjekast kan du som forbruger lære meget om en virksomhed, og om du vil besøge den eller ej.
Det er præcis ideen med Google My Business værktøjet: At give kunderne tilstrækkelige data om en virksomhed til at hjælpe dem med at afgøre, om de vil besøge forretning eller ej.

Hvorfor skal jeg være interesseret i Google My Business?

Fordelene ved Google My Business er:

  • Øget synlighed i forbindelse med organisk søgning
  • Bedre shoppingoplevelse for brugerne
  • Mere trafik til dit websted, sociale kanaler og fysiske butikker

En optimeret Google My Business hjælper Google til at forstå mere om din virksomhed:

Nemlig hvem din virksomhed er, hvilke tjenester / produkter du sælger, hvor din virksomhed befinder sig, og hvad jeres websted er.

Jo mere infomation Google har om din virksomhed, jo flere typer søgninger kan din Google My Business vises i.

I de fleste tilfælde, når folk indtaster navnet på din virksomhed, viser det ofte dit knowledge panel ved siden af dine webstedslink, hvis det ikke gør det, kan du prøve at tilføje din placering til søgningen.

Når Google imidlertid ved mere om, hvad du gør og sælger, kan de hjælpe med at matche dig med andre typer søgeforespørgsler.

1. Udfyld dine forretningsoplysninger, og tilføj en beskrivelse

Hvis du har en lokal virksomhed, vil det første skridt være, at du som et minimum har opdateret din virksomheds navn, adresse, telefonnummer, åbningstider og virksomhedskategori. Tjek alle jeres tilsyneladende kedelige oplysninger på jeres Google My Business-side, og krydstjek dem med oplysningerne på jers websted. Sørg for, at jeres meddelelser er konsekvent på tværs af dine kanaler.

Vælg dine forretningskategorier
Du kan vælge op til 10 kategorier for din fortegnelse for at vise de tjenester, som din virksomhed udfører.
Du kan dog kun vælge en primær kategori, som Google lægger mest vægt på. Så vælg dine primære og sekundære kategorier med omhu.

Tilføj en forretningsbeskrivelse
Tidligere på GMB var den mest bemærkelsesværdige måde at fortælle Google og søgere om din virksomhed gennem kategorien Liste over Google My Business, hvor der næsten er 4.000 muligheder. Det giver dog ikke altid tilstrækkelig information, især hvis du er i en nichevirksomhed. Vi anbefaler stærkt, at du gør fuld brug af hvert tegn med en beskrivelse mellem 730-750 tegn.

Hver sætning, ord, karakter fortæller køberen mere om dig. Beskrivelser forbedrer også dine søgerangeringer i Google. Ligesom du er i stand til bedre at kommunikere, hvem du er til kunder, kan du fortælle Google de samme oplysninger, og de kan rangere dig for flere søgeforespørgsler.

2. Upload flere bedre billeder

Billeder i din GMB betyder mere og mere i forhold til, hvordan brugerne vælger deres kommende forretning at shoppe i.

Her er et faktum om billederne på din Google My Business, direkte fra Google selv:

“Virksomheder med fotos modtager 42% flere anmodninger om kørselsvejledning til deres placeringer fra brugere på Google, og 35% flere klik gennem til deres websted end virksomheder, der ikke har fotos.”

 

Udover at brugerne i højere grad vælger forretninger med billeder, vil Google også i fremtiden også belønne virksomheder med et “Local Favorite” -emblem og dermed ”hjælpe” de virksomheder der lever op til Googles anbefalinger. Google fortæller, at kun top 5% af de lokale virksomheder indenfor en bestemt kategori, vil kunne få tildelt et “Local Favorite” -emblem. Som det kan ses i ovenstående billede, vil der i fremtiden kunne tilføjes mere information om virksomhederne, her er der f.eks. tale om Short name, der skal give brugerne en endnu tætter forbindelse med det brand de søger efter og lade dem direkte ind på virksomhedens GMB-profil både, hvis brugerne søger på Google samt på Maps. Dog er denne funktion ikke endnu kommet til Danmark men er helt sikkert noget vi kommer til at stifte bekendtskab med i fremtiden. Derfor kan det siges, vil du foretrække, at kunder besøger din placering i stedet for dine konkurrenter? Så tilføj billeder og videoer til din Google My Business.

3. Brug indlæg til at promovere begivenheder, tilbud og indhold

Tilbage i juni 2017 rullede Google-indlæg ud til virksomheder.
Før denne nye funktion var det ikke muligt at dele sit indhold derfor, hvis du ville dele dit indhold, skulle du gøre det på din hjemmeside og på dine sociale kanaler.
Men nu kan du få dit indhold vist på Google Søgning og Google Maps i din virksomheds knowledge panel. Her har du en række af muligheder for, at bruge billeder og/eller videoer samt skrive en lille tekst og linke direkte til en ønskede landing page.

I virkeligheden kan du poste, hvad du vil have købere til at vide om dig, dine produkter og dine tjenester. Når du har valgt det rettet indlæg, til dit opslag kan du vælge den CTA som passer bedst. Her har du en række muligheder, for at promovere lige præcis det budskab der passer mest til dit indlæg.

Indhold du kan vise via Google- indlæg?

  • Blog artikler
  • Virksomhedsnyheder
  • Whitepaper -downloads
  • Kommende arrangementer
  • Særlige tilbud
  • Produktfremme

I virkeligheden kan du poste, hvad du vil have købere til at vide om dig, dine produkter og dine tjenester. Når du har valgt det rettet indlæg, til dit opslag kan du vælge den CTA som passer bedst. Her har du en række muligheder, for at promovere lige præcis det budskab der passer mest til dit indlæg.

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning? 

Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med digital marketing og konverteringsoptimering samt med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

om forfatteren


Frederik er Digitial Marketing Konsulent hos KYNETIC og har 5+ års erfaring med digital-markedsføring blandt andet fra sin tid hos mediebureauerne Dentsu og Vizeum. Frederik er specialiseret i annoncering på de sociale platforme, særligt Facebook og Linkedin, hvor han bl.a. arbejder med opsætning af kampagner, målgruppe-udvikling tracking og splittests - typisk forankret på tværs af touchpoints med et afsæt i en kundererejse-drevet digital marketing strategi

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden