Googles nye trend indsigter tyder på en stigende automatisering de næste år
Ligesom for resten af verden, har den nuværende pandemi haft indflydelse på Google’s strategi, særlig når det kommer til analytics. I maj var Google hurtige til at reagere på forbrugernes skiftende adfærd, hvor online shopping gik fra tilvalg til forretningskritisk, og udgav en prototype på et nyt indsigts dashboard, der er skræddersyet til den specifikke konto.
Da retailers i særlig høj grad er blevet ramt af pandemien, valgte Google at lade udrulningen starte hos Amerikanske retailers, men vi forventer at indsigterne kommer til Danmark og Europa indenfor Q4, med start i UK.
Imens vi venter på udrulningen, udgav Google i oktober nye features omkring deres machine learning, hvilket indikere de mål som Google har med brugen af ML. Formålet med ML for Google er at sikre at brugernes efterspørgsel bliver mødt.
For at hjælpe annoncørerne med at imødekomme dét, vil Google gerne dele de indsigter, der forklarer, hvorfor brugernes adfærd ændrer sig. Og alt dette sker, selvfølgelig, i real time, ved hjælp af automation. Dette er måske ikke den store nyhed, da det er en offentlig kendt hemmelighed at Google primært gerne vil automatisere i real time, dog er disse nye tiltag en indikation omkring hvor Google gerne vil hen.
For nyligt sagde Jerry Dischler, vice president & GM of Ads hos Google:
“ Vi har nu haft chancen for at tage et skridt tilbage for at identificere hvad nogle af de langsigtede trends er. Vi kan enten skabe nye indsatser eller accelerere eksisterende indsatser for at kunne udnytte disse new trends”.
Den nye indsigts side vil vise de følgende punkter:
- Trending searches
- Auction insights
- Interest predictions
Disse nye indsigter giver os bedre mulighed for at forecaste sæsonbetonet søgninger, da vi vil få løbende indsigter omkring hvordan specifikke søgeord trender på Google. Google løbende tilføje nye funktioner, som “Audiences” og “Forecasting data”, der vil gøre dette data endnu mere værdifuldt og brugbart til forecasting. Jerry Dischler håber at dette kan hjælpe til at de stadig kan tilbyde de bedste forretnings indsigter i Google Ads.
Hvordan kan vi bruge disse nye indsigter fremadrettet?
Pandemien har gjort at nogle forretninger har kunne udnytte en stigende efterspørgsel, f.eks indenfor fitness udstyr til hjemmet. Med dette nye indsigts tool har vi muligheden for at forecaste, hvilke kategorier der trender og dermed være mere tilstede på søgninger som relatere hertil. Det giver mulighed for at handle mere proaktivt og effektivt, når man kan udnytte og forstå efterspørgslen, især i en kanal som Google Ads, der er drevet af efterspørgsel.
Pandemien har bekræftet hvor vigtigt, det er ikke bare at forstå, men også være på forkant med et skifte i forbrugeradfærd. Handler man blot reaktivt, har man allerede tabt kampen.
Dette nye redskab fra Google vil gøre det meget nemmere at forstå hvad forbrugerne søger efter, eller om der er nogle geografiske områder, der har en højere efterspørgsel. Det giver dermed grundlag for at beslutte, hvor der skal lægges ekstra fokus for at øge forretningens omsætning.
Kilde: Google
Det er vigtigt at pointere at disse trends ikke kan tilknyttes individuelle brugere, eller at der kan udledes specifikke søgetermer. Vi kan dog forholdsvis nemt analysere os frem til, hvilke søgeord som skal aktiveres, en optimal allokering af kampagne budgettet og ikke mindst optimere buddene med få steps. Dette betyder at det bliver nemt og hurtigt at finde nye forretningsmuligheder med disse indsigter, enten med et nyt produkt eller fremtidige promoveringer – hertil også når det er tid til specifikke kampagner som Black Friday, Jul, Fars- og mors dag etc. Det bliver stort, når de nye trend indsigter bliver udrullet i Danmark.
Ny fuldautomatiseret kampagnetype fra Google
I sammenhæng med det nye dashboard lancerer Google også en ny automatiseret kampagneform. Den primære forskel ved denne nye automatiserede kampagneform er at den kører på tværs af alle netværk.
Ligesom med alle de andre automatiserede kampagneformer, vil annoncøren give annoncetekster, billeder, video og derefter lade Googles machine learning om at vise annoncerne på tværs af kanaler.
Ideen bag denne nye kampagneform er, at nå på tværs af alle Google ejet kanaler i én samlet kampagne. Således slipper annoncøren for at lave specifikke annoncer til hver enkelt kanal og sparer dermed tid og ressourcer. Det vil skabe plads til at fokuserer på at optimere og skabe resultater, fremfor at skulle lave annoncer til kanaler, der alligevel ikke performer.
Kilde: Google
Derudover vil det også være muligt at fodre algoritmen med data manuelt, og dermed effektivisere kampagne yderligere. Det kan være hvilke audiences, der har størst chance for at konvertere og hvilke konverteringer som skaber størst værdi for virksomheden. Google bruger automatisering og machine learning til at give annoncøren plads til at lægge sin energi, der hvor fortjenesten er størst.
Hos Google er mere data og automation vejen frem, og vi kommer kun til at se dem automatisere en større og større del af Paid Search de næste år. Som sagt, er disse nye tiltag stadig i de tidlige test stadier, men flere annoncører vil blive inviteret i starten af det nye år.
Kontakt
Vi sidder klar hos KYNETIC, når dette nye tool rammer Danmark. Hvis du har nogle spørgsmål til hvordan disse nye indsigter kan hjælpe netop din virksomhed eller til Google Ads generelt, sidder jeg og mine kollegaer i KYNETIC altid klar til at hjælpe. Du kan kontakte os på kontakt@kynetic.dk eller +45 71 74 07 20.