Google Ads Automation – Guide til Google Ads scripts
Når man snakker om synlighed salg indenfor digital marketing, er det nærmest selvskrevet, at Google er det primære fokus for ens indsats, både organisk og betalt. Google er fortsat den største søgemaskine, og derfor også det absolut vigtigste sted at være synlig.
Alle der har stiftet bekendtskab med annoncering i Google gennem Google Ads (tidligere Google Adwords) ved, at det ofte kan være en tidskrævende proces at løbende overvåge og optimere sine Google Ads kampagner.
Det kan være en udfordring, at skulle holde et konstant vågent øje med budgetter, budpriser, kvalitetsresultater, klikrater mm., og hele tiden skulle forholde sig til data, og ofte også tilpasse sit setup derefter. Heldigvis kan de fleste af disse mikro-optimeringer automatiseres.
Det er her automation ved hjælp af scripts kommer ind i billedet. Med scripts kan du spare både tid og ressourcer i dit Google Ads arbejde, samt effektivisere din annoncering. En stor del af de daglige opgaver med budstyring, annoncetesting og overvågning af performance kan dine scripts klare for dig.
Hvad er Google Ads scripts?
Helt grundlæggende er der tale om JavaScript kode, som kan bruges til at automatisere forskellige funktioner i Google Ads. Disse scripts kan både håndtere interne opgaver i jeres Google Ads setup, men kan samtidig også interagere med ekstern data.
Det kræver en vis grad af forståelse for programmering, hvis man vil udarbejde et script fra bunden, men det er heldigvis sjældent nødvendigt. Der findes efterhånden scripts der kan håndtere stort set alle tænkelige funktioner i Google Ads.
Det eneste der kræves af dig, er nogle små justeringer i koden, så det matcher netop jeres setup. Det kunne eksempelvis være et loft for hvor meget scriptet må skrue på jeres budpriser. Eller hvad jeres ønskede gennemsnitlige position er i Google.
I bund og grund handler det om, at du får defineret reglerne for hvornår og hvordan scriptet skal reagere. Resten klarer det selv.
Derfor skal du bruge Google Ads scripts
Der er adskillige grunde til, at scripts er et must for de fleste e-handelsvirksomheder, uanset hvor stort ens Google Ads setup, eller marketingbudget, end måtte være.
Først og fremmest er der ofte masser af tid at spare ved at automatisere sin annoncering. Tid som i stedet kan bruges på f.eks at skalere sit kampagnesetup yderligere eller rette fokus mod andre digitale kanaler.
Men udover muligheden for markante tidsbesparelser, er der også flere andre fordele ved Google Ads scripts. Du kan bl.a.:
- Fastholde synlighed på target positioner
Med automatisk justering af budpriser fastholder du den ønskede position Google, og slipper samtidig for selv at skrue op og ned for max CPC på hvert enkelt søgeord hver gang der sker en udvikling i den gennemsnitlige position. - Opdage kritiske fejl på kontoen så snart de sker
Med scripts kan du monitorere bl.a. fald i kvalitetsresultat på søgeord, afvisning af annoncer samt fejl med destinationssider. Google Ads fortæller dig f.eks. ikke hvis en destinationsside ikke virker, og det er ærgerligt at sende trafik ind på en side, der ikke fungerer. - Øge kvaliteten af annoncer samt søgeordsrelevans
Gennem avanceret tracking af annonceperformance, kan du sikre maksimal relevans og skabe større synergi mellem brugernes søgninger og jeres annonce
Sådan opsætter du scripts i Google Ads
Alle Google Ads scripts opsættes i selve interfacet. Vælg “Værktøjer” i øverste højre hjørne, og klik herefter på “Scripts”, som befinder sig under fanen “Massehandlinger” i drop-down menuen.
Herefter lander du på en side med et overblik over de scripts, som er opsat på kontoen. Klik nu på det runde “+” ikon, for at tilføje et nyt script. Giv scriptet et navn, slet de 3 eksisterende linjer kode med “function main()” og indsæt dit script (se nedenstående illustration).
Ofte vil Google Ads kræve, at scriptet godkendes før brug. Har du administratoradgang til kontoen, klikker du bare på “Autorisér” og logger ind med din Google konto for at godkende scriptet.
Når scriptet er indsat og godkendt, trykker du på “Gem” og herefter “Luk”, og havner herefter tilbage på oversigten over scripts. Herfra vælger du under “Hyppighed” hvor ofte scriptet skal køres (f.eks. dagligt eller på timebasis).
Test nu scriptet af ved at vælge “Kør” ud for scriptet yderst til højre under “Handlinger”.
Hvis scriptet kræver manuelle handlinger på selve kontoen inden aktivering, f.eks. tilføjelse af etiketter på keywords eller lignende, skal dette selvfølgelig foretages før scriptet kan testes korrekt.
Har I brug for hjælp til at styrke jeres Google Ads annoncering?
Som et af Nordens førende Google Ads bureauer, er vi i KYNETIC specialister i annoncering, og har mange års erfaring i at skabe flere leads og mere salg gennem intelligent online annoncering. Har du spørgsmål til scripts, eller brug for hjælp til konkret implementering og optimering af jeres Google Ads konto, så kontakt os på kontakt@kynetic.dk