Viden

8 tips til at ranke i Googles featured snippet

2020-02-24
Picture of Kristian Klynge
Kristian Klynge
Search Lead & Senior Specialist

Googles featured snippet forbedrer søgeoplevelsen 🔎

 

 

I årenes løb har Google tilføjet mere og mere information til søgeresultatsiden med henblik på at forbedre søgeoplevelsen. En af de tilkomne elementer er featured snippets som er omdrejningspunktet i dette dybdegående blogindlæg, der diskuterer hhv. hvad featured snippets er, hvilke fordele der er forbundet med at eje featured snippets og hvordan man optimerer mod disse og derigennem outperformer sine konkurrenter. 

Hvad er Google featured snippet?

En featured snippet er Googles måde at servere relevante uddrag fra websites, som formodes at give brugerne et præcist svar på deres spørgsmål direkte på søgeresultatsiden. Ved hjælp af featured snippets får brugerne hurtigt et kortfattet svar på deres spørgsmål uden nødvendigvis at klikke videre.

Featured snippets i forskellige afskygninger

Der er 3 traditionelle typer af featured snippets.

Afsnit

Dette uddrag adresserer svar på spørgsmål som hvad, hvem, hvor, hvorfor, hvornår, typisk i et simpelt, kortfattet og præcist svar. Tekstafsnittet indeholder ofte billeder og er ifølge studier det format man hyppigst møder.

Liste

Listeformatet anvendes til at præsentere svar i nummererede lister eller i bullets. Listeformatet er især populær i forbindelse med opskrifter og step-by-step guides.

 

Tabel

Tabelformatet adresserer typisk svar på spørgsmål, der ikke kan besvares direkte, typisk mere avancerede spørgsmål. Google værdsætter i høj grad organiseret data til tabeller indeholdende fx årstal, priser eller lign. til fuldt ud at besvare spørgsmål.  

Hvilken indvirkning har featured snippets på jeres SEO game? 🎰

At brugerne får et kort og præcist svar på deres spørgsmål er med til at forbedre brugeroplevelsen, men har også stor indvirkning på andelen af søgninger der fører til klik, som sammenlignet med tidligere viser en dalende udvikling. Der er en række fordele forbundet med at supplere sin målgruppe med de rigtige besvarelser af deres spørgsmål og deraf at blive fremhævet i Googles featured snippet.

Gratis brandeksponering

I takt med at Google serverer flere SERP-funktioner som featured snippet og mere end halvdelen af Google søgninger er zero-clicks, kan rank 0 være med til at holde dit brand top of mind hos målgruppen. Der er en stor sandsynlighed for at brugerne ikke klikker sig videre til jeres website, men I besvarer stadig deres pains i den pågældende situation, hvor de har brug for jer.

Stigning i organisk trafik (og konverteringer)

På trods af at brugere typisk får besvaret deres spørgsmål direkte i SERP, vil mange featured snippets stadig have en afgørende indflydelse på CTR (klikfrekvens) og deraf mængden af organisk trafik til jeres website. 

Vi anbefaler at lave en annotation Google Analytics, når I får en featured snippet for at overvåge effekten heraf.

Positiv indvirkning på troværdighed

Når Google fremhæver indhold fra jeres website, kan det i høj grad have indvirkning på brugerens troværdighed idet der sendes et positivt signal i at blive fremhævet af Google og ranke position 0.

Januar 2020 update 👀

Google opdateres konstant, senest blev det offentliggjort at featured snippets i fremtiden vil tælle som én af de 10 søgeresultater der vises på side 1. 

Dette skabte i høj grad diskussioner, panik og anledning til en masse spørgsmål fra featured snippets ejere idet “deduplication of featured snippets” betyder at featured snippets søgeresultat ikke længere vil gentages i de traditionelle organiske søgeresultater på side 1.

Dette er en gamechanger da det i mange år har været prestigefyldt at ranke i Googles featured snippets, men idet studier foretaget før opdateringen viser en tendens til færre clicks på featured snippets sammenlignet med position 1, skaber det tvivl i branchen. 

Alligevel har det sine fordele at ranke i Googles featured snippets i en tid hvor trust spiller en afgørende rolle og hvor voice search venter i fremtiden. Når det er sagt anbefales I at teste på egne data og lade det være op til den enkelte case hvorvidt der optimeres efter featured snippets eller en top 3 position.

Hvordan optimerer man mod Googles featured snippet? 🔥

Start med at stil dig selv spørgsmålene: “Besvarer indholdet, brugernes spørgsmål simpelt, kortfattet og præcist?” og “Findes der allerede en featured snippet ved relaterede søgninger?” Hvis det er tilfældet er I godt på vej.

Derudover findes der en række værktøjer og teknikker som I bør kende hvis I bestræber jer efter at eje featured snippets på tværs af relevante søgninger inden som ligger inden for eller i forlængelse af jeres forretningsområde.


8 konkrete tips at ranke i Google’s featured snippet 🧠

  1. Identificér featured snippet muligheder vha. SEMrush
  2. Find relevante content ideer med Answer the Public
  3. Besvar flere spørgsmål og tag udgangpunkt i people also ask
  4. Vær faktuel og formatér jeres indhold
  5. Hold dig inden for den optimale featured snippet længde
  6. Brug optimerede og iøjnefaldende billeder
  7. Stræb efter side 1 placeringer
  8. Monitorér udviklingen

#1 Identificér featured snippet muligheder vha. SEMrush

SEMrush er et genialt analyseværktøj som giver et hav af brugbare indsigter, men mange ved ikke hvor effektivt værktøjet er til at identificere featured snippet muligheder. Toolet giver mulighed for at udforske ethvert domæne hvad angår featured snippets, hvilket naturligt giver anledning til også at udforske konkurenters featured snippets, for målrettet at optimere sit indhold mod nøjagtigt de samme søgefraser i forsøget på at stjæle placeringen. 

Alt du behøver for at udforske et domæne er at indtaste det i søgefeltet > Gå herefter til “Organic research” > Klik på “Featured snippet” som vist nedenfor > Udforsk domænets featured snippets.

#2 Find relevante content ideer med Answer the Public

Idet featured snippets har tendens til at blive vist ved spørgsmål, er det fordelagtigt at besvare hvad, hvor, hvorfor, hvornår, hvordan, hvilken eller hvem inden for relevante områder. Et godt udgangspunkt at tage er at identificere spørgsmål inden for jeres forretningsområde, hvilket Answer the Public er fremragende til.

#3 Besvar flere spørgsmål og tag udgangspunkt i people also ask

Når en side først ranker for én featured snippet, ses en tendens til øget sandsynlighed for at siden også vises i andre relaterede søgeforespørgsler. Derfor bør artikler struktureres på en måde, således de besvarer flere relaterede spørgsmål. 

Ved hjælp af Googles “people also ask” kan relaterede søgeforespørgsler identificeres, og give grobund for at udvide artiklen yderligere med svar på mange spørgsmål inden for et emne og dermed øge sandsynligheden for flere featured snippets.

#4 Vær faktuel og formatér jeres indhold

Tidligere diskuterede vi hvordan featured snippets forekommer i forskellige afskygninger. Afhængig af hvilket format du forsøger at ranke i featured snippet med bør dit indhold formateres herefter. Går du efter en tabel bør indholdet struktureres i en tabel. Ønsker du at ranke med en liste, bør din data organiseres i en liste eller som overskrifter, så det er nemt for Google af afkode.

Formatér jeres indhold med:

  • Deskriptive headings og brug tags som h1, h2, h3 mv.
  • Kortfattede og præcise sætninger til at give direkte svar på spørgsmål.
  • Nummererede lister, bullets, tabeller og grafer

#5 Hold dig inden for den optimale featured snippet længde

Hold din sektion kortfattet og konkret så Google nemt kan have plads til indholdet i en featured snippet. 

Se denne featured snippet – Den er kun 60 ord!

Ifølge SEMrush’s studie af 6,9 mio. featured snippets er det gns. fremhævede uddrag kun 46 ord og maks. længde 84 ord. Dette bør naturligvis indtænkes i optimeringen mod featured snippets, hvor vi som tommelfingerregel altid anbefaler 40-60 ord.

#6 Brug optimerede og iøjnefaldende billeder

Som vist længere oppe indeholder featured snippets i størstedelen af tilfældene et eller flere billeder. Snippets med billeder er langt mere i øjnefaldende, og er derfor automatisk et optimeringspunkt, når der optimeres mod featured snippets. Best practice er at bruge iøjnefaldende billeder af høj kvalitet, der skaber blikfang og dermed sikrer brugerens opmærksomhed.

#7 Stræb efter side 1 placeringer

Næsten alle featured snippets findes fra organiske resultater som i forvejen ranker godt, hvilket fortæller at der ikke findes nogen genvej og det er den solide og tidskrævende SEO-indsats der skal til for at ramme side 1, før der I tildeles et fremhævet uddrag. 

Derfor kan der med fordel tages udgangspunkt i strategier som onpage-optimering samt sikring af at brugeroplevelsen er i top:

  • Sørg for at strukturen på jeres website gør det nemt at navigere
  • Sikr at jeres website er hurtigt og mobilvenligt
  • Brug korte, brugervenlige URL’er
  • Match jeres indhold med search intents og sikr at indholdet matcher 100%
  • Sikr at jeres website er læsbart og UX-friendly
  • Optimér billeder med beskrivende alt-tags og filnavne
  • Boost jeres autoritet
  • Formidl landingssiders indhold vha. video 

#8 Monitorér udviklingen

Både Ahrefs og SEMrush giver jer muligheden for at overvåge de søgeforespørgsler jeres domæne vises på, så hold øje med disse i takt med optimeringen, så I sikrer at se effekten af indsatsen.

Kom i gang nu

Med ovenstående 8 tips øges sandsynligheden for at det er jeres indhold der eksponeres i Googles featured snippet og stjæler synlighed, brandeksponering, trafik og konverteringer fra konkurrenterne. 

Skal vi hjælpe med at vækste jeres forretning?

Hos KYNETIC er vi langt mere end et SEO bureau. Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med søgemaskineoptimering og med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres branche.

Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.

om forfatteren


Kristian er Search Lead og Senior Specialist hos KYNETIC og er med sine +7 års erfaring inden for paid media og search marketing ekstremt dygtig til at skalere ecommerce og B2B virksomheder igennem brancheførende performance marketing. Kristian har rigtig mange af vores større kunder i sin track record efter +5 år i huset og er tidligere belønnet med sejren til Nordic Search Awards for den bedst eksekverede marketing kampagne i Danmark.

FREMTIDENS DIGITALE VINDERE VÆLGER KYNETIC

Vi er anerkendt af en lang række glade kunder der har vækstet markant gennem et digitalt marketing samarbejde.

Vi er arkitekterne bag førende digital marketing setups
Digital markedsføring accelereret af data, automation & AI

Eneste bureau specialiseret i at opnå højere ROI ved at integrere AI og automation dybt i vores indsats

Dyb viden og indgående erfaring

+18 års erfaring fra en lang række af Nordens største og mest ambitiøse brands og virksomheder

Markedsledende resultater og cases

+200 ambitiøse vækstcases bag os fra både ind- og -udland med markant vækst af forretningskritiske KPI’er

Førende digital marketing konsulenthus

Højeste scorende Facbook Bureau i landet, Vinder af Nordic Search Awards for best resultater og et de hurtigst vækstende bureauer i Norden