Et omdiskuteret punkt i Facebook Annoncering er best-practice for formater, samt hvilke opløsninger kreativer bør uploades i. Sikkert er det, at det visuelle indhold i annoncer har direkte indflydelse på deres performance.
Et optimalt visuelt indhold bliver ikke kun behandlet fordelagtigt af Facebook-algoritmen, det øger også sandsynligheden for at annoncen blive delt og husket. Sammenkobles kvalitetssikrede annoncer med optimerede Facebook annoncerings strategier, bliver indholdet målrettet det rette publikum, dit PPC-budget bliver brugt med større omhu og det har i sidste ende en stor positiv effekt på din investering.
Analyse: Facebook annonceplaceringer
Annoncer der performer bedst, er dem, som er tilpasset visninger cross-device. Det vil sige at annoncen vises i det rette format, uanset om brugeren benytter mobil eller desktop. Praktisk betyder det at, når du opretter en ny Facebook annoncekampagne, skal der bruges automatiske placeringer, for at få maksimal rækkevidde på dine annoncer.
For at annoncer kan benyttes cross-device og opnå maksimal rækkevidde, bør du altid oprettet annoncer i mindst 3 formater:
- 1200 x 628 pixels til Facebook Audience-netværk
- 1080 x 1080 pixels til Facebook- og Instagram-nyhedsfeeds
- 1080 x 1920 pixels til Facebook- og Instagram-historier
Ved at anvende de ovenstående annonceformater, kan kreativer tilpasses til henholdsvis traditionelle annonceplaceringer i feedet og storyformatet. Ved at anvende de tre førnævnte formater, vil der være en større mulighed for at illustrere brandets identitet, samt fremvise dens produkter på alle Facebooks Audience-netværks. En intern analyse fordelt på tværs af kunder og indhold viser, at ved at anvende alle tre formater, giver det 1,5 – 2,5 gange reducering af CPA i gennemsnit. Det er dermed en god investering at tilpasse annoncerne til alle formater.
Tilsvarende viser en Facebook-annoncekampagne undersøgelse fra 2017, at konverteringsfrekvensen og resultaterne var 8 gange højere blandt folk, der så annoncer på tværs af Facebook, Instagram og Audience Network, end folk der kun så annoncerne på Facebook. Dette indikerer at Facebooks algoritme er villig til at fordele annoncern e ud på flere placeringer, hvis annoncerne er tilpasset til mere end ét format og at algoritmen vælger denne strategi, fordi det giver flere konverteringer.
Dermed giver det af flere årsager, mening at inkludere placering af Facebooks Audience-netværk i annoncekampagner.
Newsfeed vs. kolonne annoncer
Der er ikke officielle tal fra Facebook, der viser, hvor ofte kreativerne bliver vist på newsfeedet worldwide. I forbindelse med vores interne analyse kunne det observeres, at Facebook i flere tilfælde allokerede mere end 60% af annonce budgettet på newsfeedet og dermed, bruges en større del af det samlet ad spend her.
Dette er som udgangspunkt ikke tankevækkende, da mange personer flere gange dagligt anvender Facebooks newsfeed. Ved at flere personer benytter sig af newsfeed, vil annoncer kunne have højere frekvens og et større potentiale, for at blive vist på det korrekte tidspunkt.
Men selvom annoncer i newsfeedet sandsynligvis får højere engagement målinger, bør annoncerne i højre kolonne ikke negligeres. Vi har via analysen set flere klik og konverteringer, når der bruges disse annoncer.
For at en højre kolonne annonce skal være vellykket, skal den:
- være relevant
- have en tydelig værdiproposition
- være skarp visuelt
- have en opfordring til en handling.
Fremtidens annoncering på SoMe
Det eneste vi kan være sikre på inden for digital annoncering er, at udvikling går ekstremt hurtigt, især er branchen med sociale medier i den hurtigste vækst. Der sker hele tiden nye tiltag, der kan påvirke ændringer i algoritmer og annonceplatforme. Derfor kan det være svært, at gennemskue, hvad vi kommer til at se mere af i fremtiden inden for annoncering.
En af de ting vi med sikkerhed kommer til at se mere af i fremtiden, vil være et øget fokus på kreativer, samt hvordan kreativerne bliver anvendt korrekt på Facebook. Allerede nu ser vi at video kreativer har fået en øget vægt hos Facebook, og det er derfor et format vi anbefaler vores kunder at benytte mere. Med Facebooks skub i en retning af automatisering, udgør kreativitet den største mulighed for bedre ydeevne i annoncering, mere vækst og større impact i det samlede engagement.
En af de ”nyere” funktioner at i markedsføringsværktøjskassen, er Facebooks Dynamic Ad Creative funktion. Funktionen, der er tilgængelig i Quick Creation, giver mulighed for at teste de bedste kombinationer af annonceaktiver herunder billeder, videoer, titler, beskrivelser, CTA’er osv., på tværs af forskellige målgrupper, uden at skulle udføre nogle af de tunge løft manuelt. Fremtiden i Facebook-annoncer ligger i flere og mere kraftige former for test-funktioner, hvor algoritmer kan assistere testning af kreative mere dynamisk og effektivt, hvad enten det er nye overlays, frames eller prissætning.
Hvis du vil vide mere om best-practice i Facebook annoncering
Jeg anbefaler vores side om Facebook Ads, hvis du vil vide mere om annoncering på Facebook. Har du nogle spørgsmål til dette indlæg eller annoncering på sociale medier generelt, er du altid velkommen til at skrive til mig på FL@kynetic.dk