5 tips til en Pinterest Marketing strategi, der styrker dit brand, driver engagement og skaber relevante leads
Med mere end 200 milliarder gemte pins, 335 millioner brugere og en vækst på 26% i 2019 er der ingen tvivl om, at Pinterest rummer et stort potentiale for virksomheder og brands, der ønsker at inspirere og engagere deres målgruppe gennem visuelt indhold. Vi har allerede set flere både internationale og danske virksomheder have stor succes på mediet, og efter lanceringen af Pinterest Ads i Danmark, kan det også forventes, at Pinterest annoncering kommer til at fylde betydeligt mere i fremtidens digital marketing strategier.
I dette indlæg vil jeg gå gennem de 5 vigtigste best practices til at drive en succesfuld high-performance Pinterest marketing strategi, herunder:
- Pin-strategier, der understøtter dine målsætninger
- Guidelines til content, der virker
- Video Pins best practices
- Tips til en effektiv Pinterest SEO strategi
- Trend og helligdags-fokuseret Pinterest planning
Er du helt ny til Pinterest annoncering, har jeg også skrevet en guide til, hvordan du kommer i gang med Pinterest Ads.
Vidste du at:
- 78% af Pinterest brugere mener, at content fra brands er nyttigt
- 77% bruger regelmæssigt Pinterest til at finde nye brands og produkter
- For 48% af “Pinners” er shopping top-aktiviteten – på Facebook er dette til sammenligning 14%
Kilde: Pinterest Ads
#1 Design content, der understøtter dine målsætninger
Inden du planlægger og skaber content til dine Pins, Boards og din Pinterest annoncering, er det vigtigt, at du fastsætter din målsætning med den enkelte Pin. Typiske målsætninger for Pinterest Marketing kan være:
- Drive engagement: engagere din målgruppe til at re-pinne eller like dit indhold
- Traffik: føre din målgruppe fra din Pin til en landingsside på dit website
- Followers: få flere følgere på din profil eller enkelte relevante boards
Når du har bestemt den primære målsætning med din Pin, er det vigtigt, at du inkluderer en stærk CTA, som underbygger dit formål. Ifølge en undersøgelse fra Pinterest Ads øger en stærk, relevant CTA nemlig engagement med 80%. Er dit mål at få brugere over på dit webiste, er det naturligvis vigtigt, at du inkluderer et link til produktet eller en landing page. Sørg for, at dit link er i fuld længde, da forkortede links på Pinterest betragtes som spam.
Er dit mål med din Pinterest kampagne at skaffe leads til din e-mail marketing, viser en undersøgelse fra Pinterest desuden, at konverteringer øges med 54%, hvis du inkluderer brand navn i beskrivelsens første linje.
#2 Skab effektivt content med best practice guidelines
For at drive en effektiv Pinterest strategi, er det ikke kun vigtigt, at dit content matcher din målsætning, og at du inkluderer en velskrevet tekst med en stærk CTA. For 85% af Pinterest brugere, er det visuelle det mest betydningsfulde, og for 57% af brugerne, er den primære aktivitet på Pinterest at se på fotos.
Med dyb indsigt i undersøgelser foretaget af Pinterest Business og flere succes cases, kan følgende guidelines for Pinterest kreativer præsenteres:
- Kreativer i et 2:3 format med minimum 600 x 900 pixels virker bedst i Pinterests spaltelayout og giver de bedste resultater.
- Hav dit brand i fokus, vær klar omkring din product placement, og inkluder dit logo – men stilrent.
- Præsenter produktet i en sammenhæng – gerne med ideer til anvendelse eller how-tos. Produkter og services fremvist i en sammenhæng eller i brug har ifølge Pinterest 67% større sandsynlighed for at lede til salg.
- Kreativer med en stærk CTA inkluderet i tekstoverlejringen driver ifølge Pinterest 6% mere salg
Derudover bør du, hvis muligt, danne en rød tråd mellem dit kreativ og din landing page. Landing pages med udseende og design, som matcher Pins, driver nemlig op til 13% større salg end landing pages med anderledes designs.
#3 Skab fængende video Pins
2019 var et stort år for video Pins på Pinterest, som udgjorde 6 gange så mange Pins som i 2018. Ligesom på Facebook, er det også med Pinterest en god idé at variere jeres feed ved at anvende video pins i din Pinterest marketing, og ifølge Pinterest Business’ seneste rapporter, siger 67% af Pinterest brugere, at video Pins inspirerer dem til at handle.
En effektiv Pinterest video indeholder et stærkt, men kort budskab. Pinterest selv anbefaler, at videoen varer mellem blot 6 og 15 sekunder. Eftersom videoerne på Pinterest, ligesom vi kender det fra Facebook og Instagram, ofte afspilles uden lyd, anbefaler vi også, at du bruger tekstoverlejringer eller undertekster i din video, hvis det visuelle ikke alene kan understøtte dit budskab.
De højest performende Pinterest videoer er handlings-orienterede, og de bedste resultater findes typisk ved how-to videoer og videoer med storytelling, som gennemsnitligt har 32% længere watch time end andre typer af videoer. Herunder kan du se et eksempel på en video Pin fra et af ugens mest populære søgninger.
#4 Inkludér SEO i din Pinterest Marketing strategi
Jeg ser mange, der poster både visuelt flot og interessant indhold på Pinterest, som dog aldrig bliver fundet. Det er der en ret simpel forklaring på, og den indeholder en meget typisk fejl – tilfældige navne til både Boards og Pins. Mange brands og annoncører vælger at navngive deres Pins mere eller mindre tilfældige ting, som for eksempel “Mums” ved en Pin med en opskrift på en indisk ret eller en kageopskrift.
Dét mange desværre glemmer, når de bruger Pinterest i deres marketing er, at Pinterest adskiller sig fra andre sociale medier ved i langt højere grad at blive anvendt som søgemaskine end en almindelig social platform. Og netop her gemmer det største potentiale ved Pinterest marketing sig. Den seneste undersøgelse fra Pinterest Ads viser, at:
- Pinterest har månedligt 2 milliarder søgninger (8 søgninger pr. bruger),
- 97% af søgninger på Pinterest er ikke-brandrelaterede, og at
- 3 ud af 4 Pinterest brugere er interesserede i at finde nye produkter gennem Pinterest.
Pinterest brugere er altså åbne for at opdage nye brands og produkter, og Pinterest er derfor, ligesom Google, en oplagt platform til at øge brand- og produkt kendskab. Derfor ville et mere passende navn til en Pin med en opskrift for eksempel være “lækker smagfuld indisk curry” eller “delicious carrot cake recipe” – med andre ord, søgbare overskrifter. Ligesom når du arbejder med SEO på Google, bør du undersøge efterspørgslen før du udvikler dit content, så du kan sikre, at du inkluderer stærke keywords og skaber relevant indhold.
Pinterest selv anbefaler, at du bruger deres keyword tool, som du kan finde, når du skaber en Pinterest annonce. Jeg anbefaler dog også, at du bruger Pinterests search bar til at finde mere detaljerede suggestions. Herunder har jeg for eksempel søgt efter “Easter” og får bl.a. detaljerede forslag til kombinationer som “+ basket ideas” og “+ crafts”.
#5 Trend- og begivenheds fokuseret Pinterest planning
Promoverede Pins, som følger livsøjeblikke og højtider, medfører, ifølge Pinterests analyser, 22% højere salg. Populære emner for højtider og livsbegivenheder, som du kan inkludere i din Pinterest marketing strategi, er for eksempel opskrifter på julemad, rejseplanlægning, renovering af hjem eller påskedekorationer.
Hvis det giver mening for dit produkt eller brand at fremvise det i en højtids- eller livsbegivenhedsrelateret sammenhæng er det dog en god idé at være tidligt ude med dine Pins. Pinterest brugere er nemlig planlæggere og engagerer typisk mest med de relevante Pins 30-45 dage før begivenheden.
Selvom trends i Pinterest søgninger ofte er relaterede til livsbegivenheder og højtider, er der også mange andre omkringliggende ting, som påvirker, hvad Pinterest brugerne søger på. For at give dig en idé om, hvad der trender på Pinterest lige nu, udsender Pinterest ugentlige opdateringer på populære søgninger. I denne uge trender eksempelvis “lækre kager”, “hæklede dyr” og “hjemmelavede smykker”, som alle, udover den generelle DIY trend på Pinterest, kunne tyde på, at Pinterest brugere for tiden har lidt ekstra tid mellem hænderne.
Du kan skrive dig op til Pinterest Business’ nyhedsbrev for at få de ugentlige opdateringer, og du kan finde inspiration til din begivenheds- og helligdags planlægning med Pinterests Seasonal Insights her.
Opsummering
Vi har nu gennemgået nogle af de vigtigste best practices til at opnå stærke resultater med jeres Pinterest marketing. Pinterest kan både anvendes til at drive traffik og accelerere jeres omsætning, og det interessante medie har stort potentiale til at vækste en relevant forretning, hvis det anvendes korrekt. Husk at vedligeholde en aktiv strategi, og vær tålmodig – hvor opslag på de fleste sociale medier typisk skaber resultater i omkring 24 timer, holder et populært Pinterest opslag ofte i flere måneder eller i nogle tilfælde op til flere år.
Vil I vide mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at tage jeres Pinterest annoncering til næste niveau, eller ønsker I inputs til, hvordan Pinterest marketing kan indgå i jeres digital marketing strategi, er I velkomne til at kontakte os for en uforpligtende samtale. 😊
Du kan også læse mere om, hvordan vi hos KYNETIC arbejder med Pinterest annoncering her.