Bliv klar til Black Friday, og undgå de største fejl i Google Ads
Vi nærmer os endnu en gang Black Friday, og hvis vi har lært én ting i løbet af de sidste par år, så er det, at danskerne har taget Black Friday til sig. Og det gælder særligt online, hvor handlen er eksploderet de sidste par år.
I 2018 blev der samlet omsat for ca. 2 mia. kr. på Black Friday, og ud af dette stod onlinehandel for 16,8%. Det svarer til, at der blev solgt for ca. 340.000.000 kr. via nethandel i løbet af 24 timer.
Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed i Danmark er klar til at sikre sig sin del af kagen – og samtidig sørge for, at man ikke bliver offer for den ekstremt høje konkurrence, der er mellem virksomhederne, som vil sælge deres produkter. For selvom der er mange salg at vinde, er der ofte en lavere dækningsgrad på de produkter, man sælger på Black Friday. Som webshop er det derfor essentielt at have lagt den rigtige strategi og sørge for, at ens annoncering er “next-level”.
Herunder finder du 5 hurtige tips, som sikrer dig, at Google Ads performer bedst muligt på årets travleste dag:
Vidste du at:
Der faktisk var et mindre salg på Black Friday i 2018 sammenlignet med året før? Over de sidste fire år har udviklingen dog talt et tydeligt sprog – der er mere og mere salg at hente på Balck Friday:
- Black Friday 2018: 1,942 mia. kr.
- Black Friday 2017: 2,117 mia. kr.
- Black Friday 2016: 2,001 mia. kr.
- Black Friday 2015: 1,983 mia. kr.
Men selvom der i 2018 ikke var helt samme niveau i salget, var der en stigning i salget online. Det skyldes, at online-salget stod for hele 16.8% af alt handlen på Black Friday. Og hos GLS oplevede de en forøgelse af pakker på hele 33%. 2018 var derfor stadig et rigtigt godt år for online-handlen på Black Friday.
5 hurtige til Black Friday 💥
Her følger vores tips til dig, der vil sikre din omsætning via Google Ads på Black Friday:
1: Vær ude i god tid
Det er aldrig dårligt at være ude i god tid, når man skal opsætte kampagner og annoncer op til en given dato på Google Ads. Men særligt op til Black Friday er det vigtigt, at man ikke venter til sidste sekund. Det skyldes to ting:
- Der er så meget aktivitet, at Google kan have svært ved at følge med, og derfor kan godkendelsestiden på dine annoncer vokse med mange 100%. Så hvor det normalt kan tage en dag eller to at få godkendt en responsiv display-annonce, kan det i dagene op til Black Friday tage mange dage, og nogle gange når det ikke at blive godkendt inden Black Friday er overstået. Godkendelsestiden gør også, at man ikke altid kan nå at lave ændringer, hvis man vil optimere annoncerne. Så man kan ende med at skulle lade en suboptimal annonce køre, fordi man ikke kan få godkendt version 2.0.
- Den anden del er mere lavpraktisk. Dit bureau har sandsynligvis ekstremt travlt i dagene op til Black Friday, så jo tættere på selve Black Friday, du afleverer dine budskaber og dit materiale, jo større er risikoen for, at der opstår menneskelige fejl i opsætningen.
Hos KYNETIC anbefaler vi på det kraftigste, at man har alt klar minimum 7 dage før Black Friday, inklusiv version 2.0 med alle de gode rettelser og budskaber 👨💻
2: Stop normale annoncer
Det kan virke oplagt, men mange glemmer at slukke for deres normale annoncer og tilføjer blot en version/kampagne, der omhandler Black Friday. Ved at stoppe alle de annoncer, der ikke omhandler Black Friday, sikrer du, at det KUN er dine budskaber om tilbud og Black Friday-tiltag, dine potentielle kunder ser.
Hvis du har nogle produktområder, du ikke kører tilbud på, bør du stadig skrive i eksempelvis H2, at man kan se alle de gode Black Friday-tilbud på resten af jeres site.
Og alle annoncer bør selvfølgelig også have udvidelser om Black Friday – det hjælper på CTR og omsætningen.
3: Seasonality justeringer 📈
Hos KYNETIC arbejder vi meget med Smart Bidding og oplever rigtig gode resultater med dette i forhold til den manuelle budgivning.
På Black Friday er der mange, der ikke tør at overlade styringen til Googles algoritmer og smartbidding, da de frygter, at Google ikke kan forstå det store udsving i konverteringsrate og søgevolume.
Men Google har lavet en mulighed for at tilføje Seasonality til ens kampagner, hvor man kan fortælle Google, at man forventer udsving på givene dage – eksempelvis Black Friday.
Det gør, at Google er forberedt på den enorme vækst, og at du stadig kan få fordelene ved brugen af Googles algoritmer og smartbidding. Husk dog, at Seasonality ikke virker på shopping. Her kan du med fordel sænke dit ROAS-mål markant for at imødegå den forventede stigning i konverteringsraten.
Herunder kan du se Googles beskrivelse af Seasonality.
4: Hav styr på din betaling 💰
Det lyder helt basalt, men års erfaring har lært os, at der minimum er én kunde, hvis betaling går ned, fordi der ikke er penge på kortet, når klokken bliver omkring 13.00. Og så skal man til at have fat i banken og øge sin budgetgrænse, hvilket tager tid – og det resulterer ofte i, at enten hele dagen eller store dele af den er spildt, da ens annoncer ikke kan blive vist.
Vi anbefaler derfor, at man enten har skiftet til en faktura-ordning, som gør, at dette problem ikke opstår. Eller man kan undersøge, hvor meget budget, der er på kortet. Herefter eventuelt øge grænsen på kortet til et godt stykke over, hvad man regner med at spende på Black Friday.
Det er altid bedre at være på den sikre side med dette, så du undgår, at det er din konto, der går ned på årets største dag for e-handel.
5: Lav landingssider til dine annoncer
Der er rigtig mange, der ikke får lavet gode landingssider til Black Friday – men det er vigtig, og det kan mærkes på jeres omsætning, hvis I sætter tiden af og prioriterer det.
Hvis I kører med 25% på hele shoppen, er det ikke lige så vigtigt, som hvis I har udvalgt nogle få produkter med ekstra gode priser. Hvis I har valgt, at der kun er nogle af jeres produkter, som er på tilbud, så giver det god mening at samle dem på én side, så brugeren får vist alle de gode tilbud, som I frister med. Hvis I eksempelvis er en tøjforretning, så kan et senarie så således ud: Det er et par bukser, der har lokket brugeren ind på jeres side fra en Google-annonce. Men I kan også med fordel vise den besøgende jeres bluser, jakker og sko, som også er på tilbud, ved at sende ham eller hende ind på en samlet landingsside med Black Friday-tilbud.
Derfor kan en samlet Black Friday-side være en rigtig god løsning. Og for overblikkets skyld kan man have links ud til tilbudkategorier, så det bliver overskueligt.
Gratis ekstra tip til jeres Black Friday indsats
Hos KYNETIC vil vi gerne gå det ekstra skridt for vores kunder, og derfor får du her et ekstra bonus tip.
Husk ALTID at kigge på performance i Analytics på Black Friday. Der kan være et delay i Google Ads, og derfor kan du ende med at optimere ud fra forkerte data, hvis du følger med i performance i selve Google Ads.
Det kan blive dyrt, og det kan koste omsætning, så det er et lille, men vigtigt tip – og rigtig mange tænker ikke over dette i den stressede situation, man befinder sig i på Black Friday.
Skal I have hjælp til jeres annoncering, både til Black Friday eller generelt?
Hos KYNETIC er vi langt mere end et Google Ads bureau. Vi er et af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +100 vækstcases og mere end 15 års erfaring med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde i deres branche.
Har I brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe jer med at vækste jeres forretning.