Facebook Analytics uddør!
Det lyder måske voldsomt, så lad os i stedet for sige, at Facebook Analytics bliver udfaset meget snart. Nærmere d. 30 Juni, 2021.
Helt generelt er der ingen tvivl om, at der sker enormt meget i Facebook disse dage. iOS 14 hærger i det digitale landskab og i manges øjne kan det virke til, at Facebook annoncering er ved at blive udfaset. Det er der også god grund til at tænke, når faktorer som annonceoprettelse, nye leveringsstatusser, rapporteringer, og målretninger begrænses for dynamisk annoncer.
(Hvis du ikke ved, hvad Apples iOS 14 opdatering indbefatter og hvilke konsekvenser den fx kan få for din digitale annoncering, kan du læse vores blogindlæg omkring iOS 14 opdateringen her. )
I dette indlæg kommer vi til at grave dybere ned i, hvorfor Facebook Analytics bliver vraget. Men inden da, vil jeg lige kort ridse op, hvad værktøjet har stået for.
Blogindlæggets indhold:
- Hvorfor lukker de forskellige Facebook værktøjer ned?
- De vigtigste nedlukningsdatoer: Husk at få gemt din data ned inden!
- Hvordan du bør forholde dig til nedlukningerne og alternativerne til dem
Facebook Analytics er et værktøj der anvendes til:
- At spore likes, sidevisninger og interaktioner med en forretningsside
- Få fuld indsigt og data i din annoncerings performance
- Giver mulighed for en struktureret tilgang til at opnå bedre performance i den online, betalte tilstedeværelse på Facebook
- Måle investeringsafkast i betalt annoncering
- Indsigt i hvordan og hvornår brugere interagere med det indhold, som en virksomhed deler
Med ovenstående forklaring i betragtning, lyder det som at udfasningen af Facebook Analytics er stort tab for dig som annoncør. Det vil mange mene, da det er et værktøj som rigtig mange bruger i dag. Men er det egentlig så slemt? Lad os se på årsagen til nedlukningen, inden vi giver os i kast med dét spørgsmål..
Billede af interface i Facebook Analytics – 2021
Hvorfor bliver Facebook Analytics udfaset?
Årsagen til at Facebook udfaser Facebook Analytics er, at de ønsker at erstatte den med Business Suite, Ad Manager og Events Manager som alternativer til analyse værktøjet. Det har modtaget en ret blandet reaktion fra brugerne.
Mange brugere af Facebooks annonceringsplatform hævder, at erstatningerne bare vil gøre det unødvendigt vanskeligt for dem at få nyttige oplysninger om deres annoncer. Nogle antyder endda, at det kan være et svar på at Apple potentielt deaktiverer detaljeret datasporing for sine brugere som standard. Èn ting er dog sikkert, og det er at Facebook Analytics bliver ryddet af vejen.
Du har indtil 30 Juni, 2021 til at hente data ned fra Facebook Analytics
Inden afskaffelsen af Facebook Analytics vil du stadig kunne få adgang til rapporter, diagrammer, tabeller og andre indsigter i din konto og eksportere dem ned. For at eksportere data til en CSV-fil fra Facebook Analytics på dit skrivebord skal du klikke i øverste højre hjørne af hvert diagram eller tabel.
Kilde: Facebook – “Facebook Analytics is Going Away”
Facebook Audience Insight udgår ligeledes d. 1. Juli 2021
Audience Insights vil heller ikke længere være tilgængelig efter d. 1. Juli, 2021.
I stedet anbefaler Facebook, at annoncører/virksomheder bruger Facebook Business Suite Insights, som er et værktøj, der giver dig adgang til publikumsindsigt på tværs af Facebook og Instagram. Ud over målgruppedata vil du også kunne se tendenser og metrics på effektiviteten af din Facebook-side og Instagram-forretningsprofil.
Billedet af interfacet.
Publikumsindsigt, som du kan se i Business Suite Insights, inkluderer:
- Følgere (kun Instagram)
- Sidelikes (kun Facebook)
- Alder
- Køn
- Topbyer og lande
- Beliggenhed
- Interesser
Og udover at se din publikumsindsigt kan du også filtrere og gemme målgrupper, der skal bruges i Ads Manageren. Her vil Facebook gerne sikre sig, at man er logget ind på ens virksomhedskonto, før man får adgang til Business Suite.
Kilde: Facebook – “Transitioning from Audience Insights to Business Suite Insights”
Er der alternativer til Insights Audience?
Selvom ovenstående er en fin måde Facebook prøver at komme med et alternativ til Insights Audience, vil du sandsynligvis gerne have adgang til lidt mere data om andre typer målgrupper, som du muligvis ikke målretter mod eller måske vil målrette mod i fremtiden.
Her er en anden måde at få mere data om bredere målgrupper, brugen af “Custom Intent Audiences” i Google Ads. Kort fortalt er “Custom Intent Audiences” et Google værktøj, der giver mulighed for at målrette annoncering mod personer, der i øjeblikket undersøger specifikke emner, produkter og løsninger på nettet ved hjælp af display- eller YouTube-videoannoncer. Hvis du slet ikke har hørt om ovenstående fænomen, kan du med fordel læse vores blogindlæg, netop omhandlende “Custom Intent” lige her.
Når du tilføjer søgeord og websteder, som du vil målrette mod, kan du se forskellige indsigter, herunder køn, alder og forældrestatus hos personer, der mest sandsynligt søger eller ser efter det, du har indtastet. Du bør få resultater, der ligner billedet nedenfor.
Kilde: Techmoran
Lynguide: Opret Custom Intent Audiences i Google Ads:
Trin 1: Klik på “Værktøjer og indstillinger” i Google Ads, og vælg målgruppeadministrator.
Trin 2: Vælg “Målgruppeadministrator”-> “Tilpassede Målgrupper” -> Klik derefter på + knappen
Trin 3: Navngiv dit publikum, tilføj interesser eller købshensigter, og udvid målgruppen ved også at inkludere: Personer, der besøger bestemte typer af websites, personer, der bruger bestemte typer af apps, eller personer, der har besøgt bestemte steder.
Denne gemte målgruppe kan nu bruges til en displayannonce, og kan samtidig være brugbart viden til videre målgruppe dannelser på Facebook.
Facebook Attribution udfases i start august 2021
Facebook Attribution følger også trop med de to andre værktøjer, og vil heller ikke længere være tilgængelig fra start august, 2021. Denne melding fra Facebook gav mange marketingfolk en mavepuster, da det er et fantastisk og endda et gratis værktøj.
Facebook siger selv at de er forpligtet til at optimere Facebook-rapporteringsværktøjer til at give mest mulig værdi for virksomhederne. Men at med den seneste brancheudvikling, herunder mobile operativsystemer og ændringer af browserpolitikker, vil der være en betydelig indvirkning på Facebook Attribution og dets tilskrivningsfunktioner på tværs af udgivere. Og med det i mente, trækker Facebook altså det eksisterende Facebook Attribution-værktøj tilbage i august 2021.
Billedet af interfacet.
Dog ved vi at Facebook fortsætter med at udvikle deres målemetode, så de passer bedre til vores forretningsbehov. Derfor er de også fokuseret på at levere værktøjer af høj kvalitet, der hjælper marketingspecialister med bedre, at forstå virkningen af forskellige marketingaktiviteter for at skabe forretningsværdi.
Men hvilke Facebook Attribution-produktfunktioner trækkes egentlig tilbage?
- Den eksisterende Facebook Attribution UI
- Facebook Attribution API vil blive afbrudt
- Facebook Attribution Line of Business (LOB) vil blive afskaffet i hele forretningsværktøjet – dets afskrivning har ingen indflydelse på andre produkter
Det er noget af en mundfuld med alle de mange værktøjer, der forsvinder. Dog, hvis man alligevel skal finde et lyspunkt i det her store nedlukningsshow, som Facebook har gang i, er det at Facebook kommer med flere detaljer til den nye attribution-løsning senere på året. Facebook er nemlig i gang med at bygge nye funktioner til den næste generation af et attribution værktøj, der giver omfattende måling af annoncer, organiske aktiviteter og handelsaktiviteter på tværs af Facebook Business Tools.
Har du yderligere spørgsmål til nedlukningen af Facebook Analytics?
Hvis du sidder med nogle spørgsmål til noget af ovenstående eller mere generelle spørgsmål omkring Paid social annoncering, er du altid velkommen til at kontakte mig på kj@kynetic.dk