Fremtidens (SEO) tilgange til konkurrenceanalysen
Kender og forstår du dine konkurrenter i tilstrækkelig grad til at kunne drage fordel af det, i arbejdet med at skabe organisk vækst?
Helt simpelt så er det altid en kæmpe fordel at have komplet indblik i konkurrencesituationen, når det kommer til at udvikle sin forretning. Det gælder i særdeleshed også inden for search. For når du kender dine konkurrenters taktikker og tilgange i deres SEO, kan du ikke bare lære af dem – du kan gøre det bedre selv.
Lær af dine konkurrenter - og gør det bedre end dem med et BI Competition-Chart
I mange år var konkurrenceanalyser indenfor SEO baseret på sammenligninger med top 5-10 konkurrenter og positionsdata. En tilgang der ikke længere er effektiv, eller understøtter dagens digitale SEO landskab hvor eksempelvis SERP features dominerer billedet.
Vi træder derfor ind i en ny tid i søgemaskineoptimeringens udvikling. Og i den forbindelse er et avanceret BI Competition-Chart den katapult, vi tror, der kommer til at sende udviklingen og anvendelsen indenfor SEO på en helt ny og spændende rejse.
Fremfor at være begrænset af antal konkurrenter i en konkurrentanalyse, får vi i stedet indsigt i hele det organiske SEO landskab din virksomhed befinder sig i. Med mulighed for både at få et bredt overblik over konkurrencesituationen eller skære ind til benet i bestemte keywords, med et avanceret BI Competition-Chart løsning.
I dette indlæg lærer du om:
- Hvad er et avanceret BI Competition-Chart?
- Hvordan får du overblik over konkurrenterne med en avanceret konkurrenceanalyse at scale?
- Hvordan drager du konklusioner ud fra indsigterne i et BI Competitive-Chart
Komplet overblik over search landskabet
Det digitale landskab udvikler og forandrer sig i høj hastighed. Derfor kræver det dynamisk data for hele tiden at have den fornødne indsigt over den nuværende konkurrencesituation, hvis det skal kunne bruges til noget. At træffe beslutninger baseret på sidste måneds konkurrencesituation, får dig nemlig ikke langt.
En konkurrentanalyse i et search perspektiv har ikke fokus på årsrapporter, USP’er osv., men derimod på hvilke søgeresultater virksomheden dukker op i. I en klassiske søgeordsanalyse, vil du kunne finde dine top 10 største konkurrenter. Dét får dig ikke langt op på rankingstigen og i KYNETIC har vi derfor videreudviklet søgeordsanalysen til et avanceret værktøj, der ser kigger langt bredere og dybere i konkurrencen. Her vil vi typisk analysere datasæt på +100.000 URL’er, hvilket giver den helt dybe indsigt i de konkurrenter som fylder i Googles organiske søgeresultater.
Nogle af de ubekendte informationer du bør være interesseret i vedrørende konkurrencen i din branche er fx:
- Hvem af dine konkurrenter ranker for flest af de keywords, du selv jagter synlighed på
- Hvilke individuelle URL’er ranker for flest af de keywords ,du selv jagter synlighed på
- Hvilke af dine konkurrenters landingssider, der klarer sig i særdeleshed godt
- Hvem af dine konkurrenter ranker for de søgeord, som konverterer flest brugere fra paid search i din forretning
- Hvilke konkurrenter ranker for de søgeord, hvor du selv ranker på side 2 (position 11-20)
- Hvilke domæner, der ikke er direkte konkurrenter, ranker højt, og som deraf er aktuelle ift. at bygge relevante links til dit website. (Links fra domæner, der ranker højt på de søgeord, du ønsker at hæve din placering på, er højaktuelle at forbindes med)
Alle ovenstående spørgsmål bliver besvaret i vores BI Competition-Chart, der indgår i vores KYNETIC Demand Cockpit. Se eksempel nedenfor.
Hver kasse udgør ét domæne. Jo større kassen er, desto flere keywords ranker domænet for. Vi får altså serveret et lynhurtigt overblik over: 1. Hvem vi er oppe imod 2. Hvilke af de direkte og forretningsmæssige konkurrenter, der klarer sig bedst på disciplinen.
Hvordan analyserer du dine konkurrenter at scale?
I eksemplet ovenfor har vi, baseret på en dybdegående keyword research, eksporteret top 50 rankings for hvert enkelt keyword, der er vurderet relevant for den givne forretning.
Denne tilgang giver den brede indsigt i, hvilke konkurrenter der skal slåes i search, for at maksimere den organiske synlighed. Konkret går vi fra en analyse af 10 af de tætteste konkurrenter til et overblik over 3.878 domæner, der alle bevæger sig indenfor det samme felt af søgninger.
Gå fra inblik i 10 konkurrenter til indblik i 3.878 konkurrerende domæner
Fra big data til værdifulde og detaljerede indsigter med drill down
I nogle situationer er det store forkromede overblik, som vi får serveret på et sølvfad med chartet herover, netop det vi har brug for. Andre gange rækker dog ikke langt – eller dybt – nok, når vi ønsker undersøge vores konkurrenter på de absolut vigtigste keywords. Heldigvis, understøtter chartet også de krav.
De vigtigste keywords får vi en relativ simpelt indikation om, gennem Google Ads transaktionsdata, som vi connecter til visualiseringen. Det vil sige at de søgninger, der konverterer på Google Ads, bruges som pejlemærke for hvilke søgninger, der også er værdifulde i et organisk search øjemed. Konverteringerne i Google Ads bliver derfor brugt til at filtrere og indskærpe feltet af konkurrenter, som har synlighed på mere kommercielle søgninger, der har direkte påvirke på forretningen.
Dette filter kombineres med en filtrering på organiske placeringer, som igen kan hjælpe os til at indskærpe konkurrencen yderligere og fx give os det komplette indblik i konkurrenter der ranker top 10.
Chartet serverer konkrete actionpunkter lige til at eksekvere på
Ved at tilføje URL data kan vi, i stedet for at kigge på domæner, lave drill down ned på URL niveau og få indsigt i, hvilke specifikke URL’er hos konkurrenterne, som dit søgeresultat er i konkurrence med. Dette giver et alletiders grundlag for at vurdere, hvilke taktikker konkurrenterne lykkedes med, og som du kan bruge til i jeres egen SEO indsats.
Tilføjer vi en tabel ved siden af vores chart, kan vi helt præcist se hvilke søgeord, der rangerer for hver enkelt URL eller domæne. Når vi så fremhæver et enkelt, eller evt. flere, domæner, kan vi forstå, hvordan søgeord varierer mellem resultaterne for det samme emne.
Skal vi hjælpe dig med at opnå bedre indsigt i jeres konkurrencesituation til en datadrevet SEO indsats?
Hos KYNETIC er vi ikke blot endnu et traditionelt SEO bureau. Vi er én af Nordens førende digitale performance bureauer stiftet på baggrund af +300 vækstcases og mere end 18 års erfaring med at hjælpe ambitiøse virksomheder med at vinde deres brancher. Vi er datadrevet ud til fingerspidserne, hvilket du sandsynligvis har fået et indblik i indlægget her.
Har du brug for rådgivning eller sparring omkring jeres marketing indsats? Så kontakt os i dag på tlf. 71 740 720 eller på kontakt@kynetic.dk, og lad os hjælpe med at vækste jeres forretning.